Újabb munició a Cobra 11-nek

Hamarosan elfogy Németországban a roncsprémiumra szánt állami pénz, az autóvásárlás ösztönzését támogató ötmilliárd eurós alapot kezelő gazdasági- és exportellenőrzési hivatal (Bafa) szerint.

- Ha továbbra is ilyen ütemben özönlenek a kérelmek, négy-hat héten belül elfogy a pénz - mondta a hivatal munkatársa a Bild című lapnak. A legalább kilencéves gépkocsik cseréjét környezetkímélő, új típusokra autónként 2500 euróval támogatja a német állam.

A még mozgásképes autók egy része bizonyára a német filmiparhoz kerül, hiszen az ilyen autókat látni az olyan, autósüldözésekkel tüzdelt  tv sorozatokban, mint a Cobra. Egy-egy eszevesztett üldözlés során tucatjával repülnek és törnek pozdorjává,  a szebb napokat is látott autók. Végül persze mindegyik a roncstelepen köt ki.

Az év elején erre a célra elkülönített 1,5 milliárd euró már tavaszra elfogyott, az érdeklődés viszont akkora volt, hogy a kormány ötmilliárd euróra bővítette a keretet.

A Bafa egy illetékese szerint már szeptember közepén, vagyis az országos parlamenti választások előtt kifuthat a hivatalosan környezetvédelmi prémiumnak nevezett állami támogatás. A hivatalnál mostanáig 1,7 millió kérelmet dolgoztak fel, és naponta újabb nyolcezer érkezik.

A kedvezmény nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a német autópiac az első félévben a válság ellenére robbanásszerűen bővült. Júniusban 427 ezer új kocsi kapott rendszámot, ez a legnagyobb szám a Németország újraegyesítése óta eltelt valamennyi június hónap közül.  Szakmai számítások szerint júliusban 30 százalékkal, az első hét  hónapban körülbelül 26 százalékkal több autó kelt el Németországban,  mint egy évvel azelőtt. A német autógyártók szövetsége (VDA) több mint 3,5 millió kocsi értékesítésére számít idén a tavalyi 3,09 millió után.

Az első számítások szerint az ötmilliárd euró az év végéig kitartott volna, így átsegítette volna a hazai autóipart a világméretű válság legnehezebb szakaszán. Várhatóan nem így történik majd, és a berlini döntéshozók az utóbbi hetekben számos alkalommal leszögezték, hogy a keret újabb bővítéséről szó sem lehet.

A szociáldemokratákkal nagykoalícióban kormányzó Kereszténydemokrata Unió (CDU) költségvetési ügyekben illetékes parlamenti képviselője, Steffen Kampeter egyenest kábítószernek nevezte a roncsprémiumot. - Nem lenne szabad tovább terítenünk ezt a drogot - mondta a politikus a minap a Financial Times Deutschland című lapnak. Úgy vélte, az autóiparnak "inkább működőképes üzleti modelleket kellene kidolgoznia, hogy megfeleljen a kihívásoknak", különben annál nagyobb lesz a baj, amikor az állami mankótól majd meg kell válni.

Az ellenzéki német Szabad Demokrata Párt (FDP) is bírálja a roncsprémiumot, és a liberálisok szerint is ez a pénz mesterségesen ösztönzi a keresletet, azaz eltorzítja a piaci viszonyokat. Az ugyancsak a kábítószer-hasonlattal élő FDP-alelnök Rainer Brüdele szerint a roncsprémium "olyan, mint egy kemény drog, további használata pedig még inkább megnehezítené a leszokást róla".

Szakértők szerint a program kifutása után meredeken csökkenhetnek az autóeladások Németországban, és ezért újabb elbocsátási hullám indulhat, ráadásul a vásárlók időközben hozzászoktak a mérsékelt árakhoz, ami a gyártók rémálma. A roncsprémium megszűnése azonban nem csupán a gyártóknak és a kereskedőknek okozhat fejfájást; elemzők azt is kifogásolják, hogy a fogyasztók adósságba verik magukat az új kocsi vásárlása miatt, ez újabb egyéni csődökhöz vezethet a jelenlegi helyzetben, miközben az autóipar állami támogatása elvonja a lakossági forrásokat más ágazatoktól.

A többség végül a roncstelepen köt ki
Pressed cars are pictured on a junkyard in the western city of Herten March 26, 2009. Germany's main coalition parties have agreed in principle to extend incentives the government has been offering consumers to boost car sales, a government source said march 25, 2009. Under the measure, which has helped boost demand for cars in Germany, the government is offering car owners 2,500 euros ($3,375) if they turn in vehicles over nine years old and switch to new models with lower emissions. REUTERS/Ina Fassbender (GERMANY TRANSPORT POLITICS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.