Újabb 'fogyasztói csoportot' büntettek

Kilencszázezer forint bírságot kell fizetnie az Euromobilien Kft.-nek azért, mert hirdetései azonnal felvehető hitelnek látszottak, közben csak a tagok befizetéseit osztották újra.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 900 ezer forint bírságot szabott ki jogsértő, a fogyasztók megtévesztésére alkalmas reklámok közzététele miatt az Euromobilien Hungary Pénzügyi Szolgáltató Kft.-re - közölte a hivatal.

Ezen túlmenően megtiltották a vizsgált és kifogásolt tartalmú tájékoztatások további megjelentetését.

A közlemény szerint a GVH a fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozó Euromobilien 2010. május 31. előtt megjelent hirdetéseit vizsgálta. A beérkező nagyszámú panasz alapján ugyanis feltételezhető volt, hogy a vállalkozás hirdetéseiben a fogyasztók részére nem, vagy nem egyértelműen adott információt a - GVH által amúgy is kiemelten figyelt - fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól.

Az adott szolgáltatás nyújtására ugyanis belső hitelezéssel, a tagok befizetéseiből kerül sor. Meghatározó a szerencseelem is, mivel az adott hónapban sorsolásokon és/vagy előtörlesztés vállalása alapján dől el, ki jut vásárlói joghoz.

Nem volt egyértelmű az sem, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s azáltal a megszerezni kívánt dologhoz.

A GVH a nyomtatott sajtóban megjelent reklámok vizsgálatát követően megállapította, hogy a kínált összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztőrészletre utaló reklámok elolvasásakor a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a szolgáltatás igénybevétele esetén azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.

A reklámok alapján a fogyasztóban fel sem merülhetett, hogy a kívánt dologhoz sorsolás útján, vagy előtörlesztés-vállalással, a szerencseelem által befolyásoltan, esetleg 5-10-15 év elteltével juthat hozzá, s ahhoz a tagok befizetéseire, egyfajta belső hitelezésre van szükség.

A GVH szerint a fogyasztók annak sem voltak a tudatában, hogy a fogyasztói csoport nem nyújt hitelt, s a csoportot szervező Euromobilien nem hitelezéssel, hanem fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozik. Ezzel szemben a reklámok egy része kifejezetten nagy értékű hitelt kínált a fogyasztók számára, amely nyilvánvalóan nem felelt meg a valóságnak.

A versenyhatóság a fogyasztók megtévesztésére alkalmas közlésnek tartotta a reklámokban megjelentetett "vásárlói csoport rendszer, már 20 éve Magyarországon" kitételt is, amely alaptalanul azt a fogyasztói bizalom növelését eredményező üzenetet közvetítette, hogy a reklámot közzétevő vállalkozás már 20 éve tevékenykedik: ez nem felel meg valóságnak.

A bírság kiszabásakor a GVH Versenytanácsa súlyosbító körülményként értékelte például azt, hogy a jogsértő hirdetések közzététele időben elhúzódott, több hónapon át, igen intenzíven, széles fogyasztói kört elérve zajlott. A megcélzott fogyasztói kör anyagilag nehéz, kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztókból áll, akik a hirdetések hatására hosszú távú jogviszonyba kerültek.

A GVH által figyelembe vett enyhítő körülmény az volt, hogy a fogyasztók a szerződés megkötéséig további információkhoz juthattak a fogyasztói csoport működésével kapcsolatban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.