Új távlatok az adóellenőrzésben - Hogy mire nem jó az e-útdíj!

A NAV hozzáférhet az e-útdíjfizetéssel kapcsolatos adatokhoz, amivel új lehetőség nyílt az adóellenőrzések területén. Különösen az unión belüli árumozgások esetében jár jól a hatóság.

A teherforgalmat érintő elektronikus útdíj bevezetésével párhuzamosan a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közvetlen törvényi felhatalmazást kapott, hogy az útdíjfizetéssel kapcsolatos adatokhoz hozzáférjen, és azokat átvegye. Ezek az adatok új távlatokat nyithatnak meg az adóellenőrzések területén, különösen érzékenyen érinthetik például az EU-n belüli árumozgások vizsgálatát. „Ugyanakkor a rendszer adataival az adózók is könnyebben igazolhatják majd a megtett útvonalat és az áruk kiszállítását.” – mutatott rá Siklós Márta, a LeitnerLeitner vezető adótanácsadója.

Adóellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy sok cégnek problémát jelent az áruk külföldre szállításának igazolása, mely az adómentes értékesítés feltétele. Ugyan elméletileg létezik egy NAV információs füzet, amely felsorolja az igazolásra alkalmas dokumentumokat, de egyértelmű törvényi meghatározás hiányában az e célból készített iratokat nem mindig fogadja el a hivatal. Eközben a nemzetközi vonatkozású adóellenőrzések száma folyamatosan emelkedik – különösen azokban az ágazatokban, ahol nagy mennyiségben cserélnek gazdát egyedileg azonosíthatatlan termékek. A kivitel igazolása, valamint az áru útjának bizonyítása ezért újabb és újabb tereket ró az adómentességgel élni kívánó adóalanyokra.

Az elektronikus útdíjról szóló törvény adatkezelési rendelkezései lehetővé teszik a NAV számára, hogy feladatai ellátása érdekében a járművekre vonatkozó adatokat megfigyelje és tárolja. Visszakövetheti például az úthasználat helyét, idejét, a gépjárművek forgalmi rendszámát. A közvetlen törvényi felhatalmazás eredményeként az adatok átvételét és kezelését a NAV szabadon végezheti. Nem szükséges, hogy fennálljon az adócsalás gyanúja, vagy ellenőrzési eljárás legyen folyamatban: indoklás nélkül, bármikor betekinthet az adatokba. Várható tehát, hogy az ellenőrzések hatékonysága növekedni fog. Pontosabban fogják ismerni az áruk mozgását az e-útdíj adatok és a szállítás egyéb dokumentumainak összevetésének köszönhetően: vitatni vagy éppen igazolni lehet majd, hogy a termékek valóban visszatérés nélkül elhagyták Magyarországot.

Az elektronikus útdíj adatai azonban nemcsak a NAV-nak adnak lehetőséget arra, hogy rakományonként ellenőrizhesse a megtett utat. A rendszerinformációk az adózók számára is felhasználhatóak az áruszállítás igazolására. Mivel az adóhatósági álláspont szerint a külső felektől származó igazolások hitelesebbek, mint az eladó és vevő egymás számára kiállított dokumentumai, az elektronikus útdíjfizetéshez kapcsolódó adatok felhasználására adózói oldalon is számítani lehet. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez nem váltja ki az eddig használt okmányokat: ezután is szükség lesz a fuvarlevélre, a megrendelésre

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.