Új autó és új kollektív szerződés a Fiatnál

Az olaszországi Fiat új kollektív szerződése megkötésének másnapján mutatták be az új Pandát az olasz autógyár nápolyi üzemében, ahol tiltakozás és taps is fogadta Sergio Marchionne vezérigazgatót.

A Nápoly melletti Pomigliano d'Arco összes munkása, John Elkann, a Fiat elnöke és Marchionne, a Fiat-Chrysler vezérigazgatója is ráírta a nevét a gyárból kikerült legelső Fiat Pandára. A gyárkapunál tiltakozás, a futószalagnál taps várta Marchionnét, aki szerint a Panda bizonyítja, hogy ő nem árulta el a Fiat olaszországi munkásait.

„A Fiat nem akar elszakadni gyökereitől” – mondta sajtótájékoztatóján Marchionne. Hozzátette, hogy 2012-ben a termelés teljes felfutása után napi több mint ezer gépkocsit gyártanak Pomiglianóban, ahol jelenleg hatszázan dolgoznak a korábbi 4200-hoz képest. Marchionne azt ígérte, hogy 2013 nyarára áll vissza az eredeti dolgozói létszám. Marchionne hozzátette, sajnálja, hogy ezzel egy időben, december 31-én a Fiat bezárja a szicíliai Termini Imeresében több mint negyven éven át dolgozó gyárát, ahol 1600 ember veszíti el munkáját.

„Pomigliano mutatja, hogy Dél-Olaszország is tud versenyképes terméket gyártani” – mondta Elkann. Kijelentette, ő és az egész Agnelli család támogatja Marchionne elképzeléseit arról, hogy „a Fiat-Chrysler nagy csoporttá váljon és nagy autókat gyártson". Arra a kérdésre, hogy a Fiat Olaszországban képzeli-e el jövőjét, Elkann úgy válaszolt, hogy a 120 ország 53 gyárában 190 ezer dolgozót foglalkoztató csoport, 11 márkanévvel és 56 termékkel, „tovább kívánja bővíteni horizontját”.

Nem csak új autó, hanem új kollektív szerződés is született, amely a Fiat itáliai gyárainak 86.200 dolgozóját érinti. Pontjai között szerepel, hogy a vállalat évi 120 óra túlórát kérhet a dolgozóktól a szakszervezetekkel való egyeztetés nélkül (korábban a maximum 40 óra volt), ezért a dolgozók hatvan százalékos többletfizetést kapnak. Alapbérüket 5,2 százalékkal emelik, és évi egyszeri hatszáz eurós prémiumban részesülnek. A szerződésben foglaltak ellen a szakszervezetek nem indíthatnak sztrájkot. Ha az adott gyárban a munkaerő 3,5 százalékánál többen betegek, a Fiat az első két nap betegszabadságot nem fizeti ki. A szerződést a Fiom vasasszakszervezet és a CGIL szakszervezeti föderáció nem írta alá, képviseletüket kizárták a Fiat-gyárakból.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.