Új konkurensre akadt az Apple
Volt, aki mérsékeltebb lelkesedéssel, s volt aki kitörő örömmel fogadta az Apple Watch bemutatkozását, egy biztos, a Swatch Group első embere, Nick Hayek nem repesett az örömtől. Rezignáltan vette tudomásul, hogy az amerikai cég az ő piacára tévedt. Az óramágnás a Finanz und Wirtschaftnak adott interjúban arról beszélt, különösebben nem aggasztja az új kihívás. A Swatch-csoport a világ teljes, 1,2 milliárd darabos óraforgalmazásából mintegy 20 százalékkal részesedik.
Hayek szerint a mobileszközök piacán dúló hatalmas verseny miatt érezték úgy az amerikaiak, hogy új területre kell benyomulniuk. A svájci óraiparnak aligha kell aggódnia az Apple újdonsága miatt – mondta.
A befektetők ezt másként látják. A Swatch részvényei ugyanis az Apple bemutatója óta közel öt százalékot estek két hét alatt. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az Apple az alapóráival a Swatch sikerét megalapozó piaci stratégiát vinne. A 90-es években a svájci cég az alacsony árfekvésű, ám jó minőségű órák miatt lett sikeres –magyarázta Nagy Bertalan, az Equilor privát banki üzletágának igazgatója.
A kézzel készült felső, vagy a luxuskategóriába sorolt órák piaca persze támadhatatlan az Apple számára. Utóbbi órákból ráadásul bőven akad a Swatch-csoporton belül, hiszen az elmúlt 20 évben olyan tradicionális márkákat szereztek meg, mint az Omega, a Blancpain, a Glashütte vagy a Longines. Így ezen a területen valóban nincs miért aggódnia Nick Hayeknek – hangsúlyozta Nagy Bertalan.
Az órapiacot vizsgáló elemzések azonban hemzsegnek azoktól az előrejelzésektől, hogy a következő években a divatórák és az okosórák lesznek a szegmens húzótermékei. Ezen a területen pedig már összecsaphat a két cég. Az, hogy a Hayek-nyilatkozat mennyire csak egy felvett póz, nehéz lenne eldönteni, ám azt, hogy reagálniuk kell az Apple és egyéb konkurensek hasonló kihívásaira, alighanem a vállalatnál is tudják.
Nagy Bertalan szerint azonban a svájci cégnek még jól is jöhet a versenytárs megjelenése. Az Apple terméke az órapiacot is felértékelheti, és a fogyasztók figyelmét is erre a területre irányíthatja. Ez pedig azt eredményezheti, hogy a globális forgalmazás növekszik, ami összességében – a konkurensek számának növekedésével együtt is – a Swatch számára is kedvező lehet.