Uber a taxisoknak: nem feketézünk, és ellenőrizhetően működünk!
Negyvenezer, javarészt 21 és 40 év közötti felhasználója, néhány száz sofőrje van az Uber nevű utazásmegosztó (ride sharing) szolgáltatásnak Magyarországon – mondta a Népszabadságnak Fekete Zoltán, a cég hazai vezetője. Hozzátette: tevékenységük nem szüntet meg munkahelyeket, sőt: 2016 végéig több mint kétezer embernek tudnának kisebb-nagyobb jövedelmet biztosítani, feltéve, hogy értelmesen szabályozzák Magyarországon a piacot. Ez esetben a jelenleg sikeresnek tekintett UberX szolgáltatásuk (ennél az utas mobiltelefonos alkalmazáson keresztül rendelhet fuvart, majd azért az Uber központjának fizethet az előre megadott bankkártyája segítségével, a sofőr pedig az Ubertől kapja meg a pénzét) mellett a világ más városaiban már működő szolgáltatásokat is bevezetnének, melyek a hivatásos sofőröket célozzák.
Fekete Zoltán hozzátette: az Ubert saját autóikkal jelenleg is használják olyan taxisok, akik nem elégedettek a taxis szabályozási környezettel, mert az nem nekik, hanem a fuvarszervező cégeknek jó.
Az Uber a szürke zónában mozog, mert az utazásmegosztás nincs szabályozva. – Ugyanakkor mi szabályozáspártiak vagyunk, sofőrjeinknek is az első pillanattól kezdve azt mondjuk: ez adóköteles jövedelem – válaszolta kérdésünkre, amikor azt firtattuk: a taxisok szerint az uberesek feketéznek. Legutóbb a Nemzetgazdasági Minisztérium közölte, hogy a NAV által ellenőrzött sofőrök száz százaléka fennakadt a rostán. – Május közepén volt néhány ellenőrzés, ám tényszerűen nem igaz, hogy minden Uber-sofőr megbukott. Az út során a NAV-ellenőrök felfedték magukat, és adatgyűjtésként a szolgáltatás, valamint a pénz útja iránt érdeklődtek. Mindeddig nem értesültünk végleges NAV-os büntetésről.
Az adóhatósággal az egyik nemzetközi könyvvizsgáló cég segítségével tárgyalunk – mondta Fekete Zoltán. Az Uber csak magyarországi számlára teljesít kifizetéseket, minden tranzakció elektronikus és készpénzmentes, tehát az adóhatóság által látható – véli Fekete Zoltán, aki szerint a szabályozás központi eleme egy, a sofőrök által egyszerűen bevallható és kifizethető adó lehetne. Ez tenné lehetővé, hogy a magyar cégek számára elszámolható bizonylatot adjon az Uber az útról – emiatt érik ugyanis komoly kritikák.
– Az árnak versenyben kell eldőlnie. Szerintük a jelenlegi taxispiac olyan túlszabályozott és olyan költségekbe veri a taxisokat, hogy az a budapesti árszínvonaltól elrugaszkodott tarifákat eredményez. A 2013-ban bevezetett hatósági árat legfeljebb a taxitársaságok könyvelték el sikerként, nem a taxisofőrök – válaszolta felvetésünkre, s kijelentette: minden adat szerint azóta kevesebb az utas és több az állásidő, ami nem jó a taxisofőröknek.