Tündérmese az M0-son: hat sáv egy nyúlfarknyi sztrádán

Látszólag kész az M0-s Diósd és Törökbálint között: a hatsávos sztráda eddig hiányzó, felújított sávjainak forgalomba helyezését csütörtök reggel kezdték meg. Az autósok délután már irányonként három sávot használhattak. Az építkezés újabb forgalomterelések mellett a Forma–1-es Magyar Nagydíj után folytatódik.

Ökörsütés és minden különösebb felhajtás nélkül adta át a forgalomnak az M0-s autóútból autópályává szélesített szakaszát az M6-os és az M7-es között a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A pótmunkákat nem számítva 14 milliárd forintból kétszer három forgalmi és egy-egy leállósáv szélességűre bővített útszakasz fontosságához mérten visszafogott, a sajtó számára rendezett útavató bejáráson a beruházásért felelős minisztériumok nem képviseltették magukat.

De a propagandistáknak kár is lenne strapálniuk magukat: a szokásos szalagátvágásos, miniszteri beszédes útavatókon elhangzó, előre megírt köszöntők nem nagyon hiányoznak az autósoknak. Az M0-s déli szektorában közlekedőknek feltehetően fontosabb a remény, hogy a csonka körgyűrű csütörtöktől teljes szélességben használható 6,6 kilométerén talán vége a már szinte mindennapossá vált kisebb-nagyobb baleseteknek és az ezeket kísérő többórás forgalmi dugóknak. De sokat számít az is, hogy legalább a Törökbálintot Diósddal összekötő, felerészben beton-, felerészben aszfaltburkolatú sztrádán végre normális szélességű sávokban lehet haladni, így a gépkocsivezetőknek nem kell rettegniük a szűkített sávokban mellettük vészesen közel imbolygó kamionok miatt.

Az M0-s rövidke, európai színvonalú pályájának átadása miatt esetleg fellélegző autósok örömét az sem ronthatja el, hogy az új sávok megnyitására akár fél évvel korábban is sor kerülhetett volna. Ezzel foglalkozzon majd a maga idejében a közpénzek elköltésének hatékonyságát vizsgáló Állami Számvevőszék (ÁSZ).

De az útépítőknek is csak annyit kellett tudniuk: a döntéshozók nagyon szerették volna, ha a döntő részben az Európai Unió támogatásával 11 milliárd forintból megépült új betonpályán, illetve a 2,9 milliárdból újraaszfaltozott régi pályán a Forma–1-es Magyar Nagydíj idején már nem csak a kivitelezők járművei közlekedhetnek.

A vágy teljesült: az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. és az útépítők, ha nem is készültek el mindennel, de időre végeztek azokkal a munkálatokkal, amelyek lehetővé tették az M0-s új szakaszának ideiglenes forgalomba helyezését. Igaz, a pálya hat forgalmi és egy-egy leállósávjának átadása így sem történhetett meg egyszerre.

Első lépésben a Diósdtól Törökbálintig vezető új betonburkolatú pályát adták át az autósoknak június 19-én. Az M6-os irányából az M7-es felé haladásra felkészített sávokat ideiglenes forgalomtechnikai intézkedésekkel ekkor még megosztották, és ide terelték az útszakasz teljes forgalmát: az egymással szemben, két-két sávon haladó gépkocsikat beton terelőelemekkel választották el egymástól.

Ezzel párhuzamosan megkezdődött a régi pálya felújítása, amelynek lezárása után az elhasználódott burkolatot teljes hosszában felmarták. A Forma–1-es mogyoródi futam közelgő időpontjára tekintettel az útépítők lázasan dolgoztak, és papírforma szerint hét centiméter vastagságban új kötő-, négy centiméteren új kopóréteget alakítottak ki.

Az M0-s részben teljesen új, részben megújult kilométerein a múlt hét végén fordultak célegyenesbe az útépítők. Az ÁAK vasárnap két sávon megnyitotta a sztráda felújított aszfaltpályáját, szerdán pedig a teljes átadást megelőző utolsó munkák folytak. Ezek lezárása tette lehetővé, hogy csütörtök reggel kilenc óra után szakaszosan megnyithatták a körgyűrű összes sávját a forgalom előtt. Délután már Diósdnál is fel lehetett hajtani az M0-sra az M7-es felé, és ismét működik az Anna-hegyi pihenő.

A nagy kényelmet egyelőre mégsem érdemes megszokniuk az erre autózóknak. A Forma–1-es Magyar Nagydíj hétvégéje után ugyanis visszatérnek az útépítők az M0-sra. Diósd és Törökbálint között mozgó forgalomterelések mellett tovább folynak majd a befejező munkák. Kezdetben a leállósávokat zárják le a zajárnyékoló falak szerelésének, illetve a vízelvezető rendszer korszerűsítési munkálatainak idejére. A közlekedők a két egymással szemben futó pálya közti átterelésekkel már nem találkoznak majd, de az M7-es irányából az M6-os felé vezető pályarész belső forgalmi sávjáról néhány napra valószínűleg még le kell mondaniuk.

Az M0-s 6,6 kilométere előreláthatólag augusztus 31-re készül el. Teljes forgalomba helyezésének velejárója lesz a közlekedés biztonságosabbá válása mellett, hogy az autósok megtapasztalhatják: milyen lenne, ha a körgyűrű déli szektorában zajló építkezések az eredetileg megjelölt határidőre elkészültek volna, és az M1-es autópályától az M5-ösig irányonként három sávon haladhatna a forgalom.

Erre a tündérmesékben szereplő állapotra azonban még éveket kell várniuk. A körgyűrű új pályája ugyanis csak jövő nyárra épül meg az M6-os autópályától az 51-es főútig, illetve onnan tovább az M5-ösig. Az M1-es és az M7-es között pedig a ködös jövőbe vész a hiányzó kilométerek átadásának időpontja.

Lesz sötétben látó, a bliccelőket levadászó ellenőrző gépkocsi
Budapest, 2012. július 26. Kétszer három sávot használhatnak a járművek az M0-ás körgyűrű M7-es és M6-os autópálya közötti szakaszán 2012. július 26-ától. A felújítás és bővítés csaknem 14 milliárd forintból valósult meg. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.