Túlélőshow az autópiacon: ötszáz bezárt szalon
A nyolc hónap adatai alapján nincs esély a remélt növekedésre, ezért a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) után a Gépjármű Márkakereskedők Szövetsége (GÉMOSZ) is lefelé módosította az idei és a jövő évre szóló előrejelzéseit. Gablini Gábor megkeresésünkre elmondta, hogy eredetileg 65-68 ezer új autó eladásával számoltak, ám inkább a 60-62 ezres darabszám látszik reálisnak, ebből 50 ezer a személyautó, a többi kishaszonjármű. A GÉMOSZ tagvállalatai 2012-re 85 ezres darabszámban reménykedtek, de ezt is lefelé (75 ezer) kellett módosítani.
Élet-halál harcot folytatnak a kereskedések, melyek közül jó néhány már nem árul gépkocsit, és inkább csak szerviztevékenységet folytat, nyilatkozta Gablini, aki szerint az elmaradt kormányzati intézkedések miatt idén újabb bezárások és elbocsátások várhatóak. 2008. óta a szakma 40 százaléka befejezte tevékenységét, a másik 40 százalék még küzd a fennmaradásért, a maradék a tartalékaiból él. Jelenleg 600-650 díler maradt talpon a többségében 15-20 embert foglalkoztató telepeken. Leginkább tőkereős, nagy volumenű és nagyobb modelleket értékesítő kereskedések tudnak talpon maradni, ilyen a VW, Audi, Ford, Opel, Renault.
Az elnök szerint az egyetlen pozitív változás, hogy az olcsóbb, de a gyárival azonos minőségű alkatrészeknek és kedvezményes szolgáltatási csomagoknak köszönhetően egyre többen javíttatják autóikat márkaszervizben, ahol ráadásul a számla mellé garanciát is kapnak. Ennek köszönhetően az utolsó három hónapban megnőtt a szakműhelyek forgalma.
A Datahouse adatai szerint 2011. első nyolc hónapjában Magyarországon 30,2 ezer új személyautót (+4,5%) és 6556 kis-haszonjárművet (+20 %) helyeztek forgalomba, ami tavalyhoz képes emelkedés, ám 2009-hez képest 34 százalékos, illetve 12 százalékos esést jelent. 2007-ben 200 ezer új személyautó és teherkocsi kelt el Magyarországon.