Túl drága az üzemanyag - zuhan a fogyasztás
Jóllehet az első negyedévben 12 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás, a GKI Energiakutató Kft. az év egészét nézve a gázolaj iránt stagnáló vagy 2 százalék körül növekvő keresletet vár, míg a benzin esetében mintegy 2 százalékos visszaesést. Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta, a fogyasztás sok tényezőtől függ, de ezek közül az egyik legfontosabb az, hogy beindul-e a második félévben a gazdasági növekedés. Ha a várakozásoknak megfelelően igen, akkor az növeli az üzemanyagok iránti keresletet is. Szakemberek már korábban elképzelhetőnek tartották, hogy a növekvő munkanélküliség, a lakossági jövedelmek és a nemzetközi szállítmányozás visszaesése, a jövedéki adó és az áfa emelése negatívan hat majd az üzemanyag keresletre.
Hegedűs Miklós kifejtette, az adatokat befolyásolhatta az is, hogy az elhúzódó tél miatt február-márciusban kisebb lehetett a lakossági kereslet, mint a korábbi években. Aláhúzta, az adatok elemzésekor egyrészt figyelemmel kell lenni arra is, hogy a fogyasztás a korábbi években sem növekedéskor, sem visszaeséskor nem változott ekkora mértékben. Másrészt igaz az is, hogy az adatok csak a kutak mintegy 85 százalékának az eladásait tartalmzza.
Hegedűs Miklós elmondta azt is, hogy jóllehet a benzinturizmus biztosan hat a belföldi keresletre, emiatt a vásárlások csak viszonylag kis mértékben estek vissza a magyar kutaknál. Egyrészt nem éri meg mindenkinek a határon túl tankolni, másrészt a szállítmányozók szerződéses alapon tankolnak a nemzetközi kúthálózatoknál, s vásárláskor kedvezményt kapnak.
Az ügyvezető elmondta, bár a lakossági jövedelmek visszaesése negatívan hat a fogyasztásra, a fellendülő gazdaság jelentősen élénkítheti a keresletet, ami azonban nagymértékben függ például a szállítási igényektől, a mezőgazdasági munkáktól, az építőipari munkáktól és az autópálya-építésektől is.