Trendforduló: olcsóbb a forinthitel?
A gépjárműhitel-tanácsadó alkuszcég szerint a forinthitelek esetében az elmúlt években megszokott átlagosan 15-18 százalékos ügyleti kamat helyett mostanában már 7-8 százalék körüli kamattal is találhatunk autófinanszírozást.
A százezernél is több, jellemzően bebukott hitel miatt visszavett gépjármű ellenére még mindig nem elég körültekintőek az autót hitelből vásárlók Magyarországon – állítja az Autóhitel Alkusz Zrt. A több pénzintézet ajánlatait megversenyeztető cégnél azt tapasztalják, hogy a nagyobb értékű autók esetében még mindig sok érdeklődő keresi a látszólag alacsonyabb kamattal kínált, de a lehetséges árfolyamváltozások miatt eleve kockázatosabb euróalapú finanszírozási formát. Ennek oka, hogy a havi törlesztőrészlet első pillantásra kisebbnek tűnik, mivel az ügyfelek nem számolnak a bank devizavételi és -eladási árfolyamai között megjelenő, átlagosan 4 százalékos különbséggel.
Ezt a többletköltséget akkor is ki kell fizetni, ha a futamidő alatt az árfolyam semmilyen irányban sem változna. Ezért a jelenlegi alacsony forintkamatok mellett általában már csak annak éri meg devizaalapú konstrukcióhoz folyamodnia, aki kimondottan a számára kedvező irányú árfolyamváltozásra spekulál – hívja fel a figyelmet Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója.
Az átlagosan 4 százalékos többletköltség, a magyar piacon jellemző 2 millió forint értékű finanszírozás mellett, mintegy 80 ezer forintos pluszkiadást jelent, melyről a szerződés megkötésekor általában semmilyen tájékoztatást sem kapnak a hitelfelvevők. Ezzel ugyanis sokszor még a hitelszerződést aláírató hitelügyintéző sincs tisztában.
Orbán Imre rámutatott: a finanszírozók a hitelajánlat és a hitelszerződés törlesztőrészletében nem kötelesek megjeleníteni a konverziós költséget. A teljes hiteldíj mutatóban (THM) ugyan kötelesek megjeleníteni ezt a díjat, azonban a THM feltüntetése csak a magánszemélyek által felvett hitelkonstrukciók esetén kötelező.
A kereskedések többsége azonban a magánszemélyek számára általában kedvezőtlenebb lízing konstrukciót kínálja, ahol a finanszírozói ajánlatban csak az ügyleti kamatot jelenítik meg, ahogyan a céges ügyfelek lízingszerződéseinél is csak ezt kötelező feltüntetni.
A vezérigazgató úgy véli, hogy ma már a kamatkörnyezet sem szól a devizaalapú finanszírozás mellett, hiszen forint alapon akár már 7-8 százalékos ügyleti kamattal is hozzájuthat a leendő tulajdonos egy kedvező autóhitelhez, ha körültekintő. A jegybanki alapkamat fokozatos csökkentése miatt sohasem látott mélységbe kerültek a biztonságos, forintalapú autóhitelek kamatai – tette hozzá a szakember.