Tőzsdére megy a Twitter is

Tőzsdére megy a Twitter, a globálisan több mint kétszázmillió felhasználót számláló mikroblog. Ezt a Twitter stílszerűen egy 140 karakteres üzenet (tweet) formájában hozta a világ tudomására.

Persze ennél nyilván részletesebb tájékoztatást adott az amerikai tőzsdehatóság (SEC) számára, így feltehetően azt is, hogy a Goldman Sachsot bízta meg a részvénykibocsátás megszervezésével. A tőkebevonás mértékéről és idejéről egyelőre nincs információ.

A Twitter stílusosan 140 karakterben bejelenti: a tőzsdére készül
A tweet from Twitter Inc. announcing its initial public offering is shown in this photo illustration in Toronto, September 12, 2013. Twitter Inc has filed confidentially for an initial public offering, the company said on Thursday, taking the first step toward what would be Silicon Valley's most anticipated debut since Facebook Inc's last year. REUTERS/Hyungwon Kang (CANADA - Tags: BUSINESS TELECOMS)

A Twitter vezetőinek nem lesz egyszerű dolga meggyőzni a potenciális érdeklődőket arról, miért is érdemes betársulniuk a 2006-ban garázsvállalkozásként indult üzenetküldő szolgáltatóba, főként a Facebook tavaly májusi, kezdetben nagy sikert, majd méretes bukást eredményező kibocsátását követően.

A közösségiportál-üzemeltető azóta rendezte sorait, és árfolyama épp a napokban döntött rekordot. De lehetne említeni a kuponos vásárlásokat szervező Groupont vagy az internetes játékokat kínáló Zyngát, e cégek árfolyama is a felére zuhant fél évvel a sikeres tőzsdei bevezetés után.

A Twitter érthetően el szeretné kerülni ezt az utat, s Dick Costolo vezérigazgatónak ez okozhatja a majd a legtöbb gondot – jegyzi megy a Bloomberg, hozzátéve, hogy az internetgazdaság egyik legnépszerűbb feltörekvő cége azért nem mérhető a Facebookhoz, a GSV Capital becslése szerint értéke 10,5 milliárd dollár volt augusztusban, azaz májushoz képest öt százalékot lépett előre. A Facebook értékét a tőzsdei bevezetése óta pontosan nyomon lehet követni, most éppen 109 milliárd dollárt ér a Zuckerberg-birodalom.

A Twitter pénzügyi helyzetéről – magántársaság jellegéből fakadóan – nem sok nyilvános adat ismert, s mivel a cég éves forgalma egymilliárd dollár alatt marad, adatszolgáltatási kötelezettsége sem annyira szigorú, mint az igazi nagyvállalatoké. Mérlegét közvetlenül a tőzsdei kibocsátás előtt kell csak közzétennie.

Ingyenes internetes szolgáltatóként a Twitter is a hirdetési bevételekre van utalva, s ezen a téren meglehetősen jól teljesít, különösen 2010, az új stratégia bevezetése óta, amely megkönnyíti a hirdetők számára célközönségük közvetlen és egyszerű elérését. Az EMarketer piackutató becslései szerint az idén 583 millió dollárt kasszíroz a Twitter, de jövőre már 950 millióra ugorhat a hirdetési bevétele.

Erre már felkaphatják a fejüket a befektetők, különösen ha hozzátesszük, hogy 2011-ben 139,5 milliós forgalomról indultak. Jó iránynak számít az is, hogy a bevételeinek immár több mint a fele a közvetlenül elérhető mobileszközökre küldött reklámüzenetekből származik.

A cég dinamikus fejlődésére a felhasználói körének összetétele és a gyors gyarapodása is garanciát ad. Twittelői között ezrével találhatók világsztárok és helyi celebek, akik több-kevesebb rendszerességgel közlik rajongóikkal vagy egyszerű követőikkel, hogy éppen mit csinálnak, mi foglalkoztatja őket. A Twittercounter.com adatai szerint Justin Bieber amerikai popénekesre kíváncsiak a legtöbben, 44,4 millióan. Őt 42,6 millióval Katy Perry énekes követi, s nem meglepő, hogy harmadik helyen is egy popikon, Lady Gaga áll, 40,1 millió rajongóval. De Barack Obama elnök üzeneteit is 36,5 millióan fogadják.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.