Tovább terjeszkedik a Ringier

A válság ellenére nyereséggel zárta az évet a Ringier csoport. A világ tíz országában működő svájci lapkiadó csoport 2009-ben 1,3 milliárd svájci frank árbevételt ért el, ami 15 százalékkal kevesebb a 2008-asnál (1,54 milliárd frank). A költségtakarékossági intézkedések eredményeként mégis 17,2 millió frank adózott eredményt értek el - jelentették be a budapesti tájékoztatójukon a lapkiadó csoport vezetői.

'Viszonylag jó eredmény'

- A Ringier nagyon jó úton halad, hogy vezető, integrált, multinacionális médiavállalkozássá váljon annak ellenére, hogy a tavalyi nagyon nehéz év volt - fogalmazott Christian Unger, a Ringier AG vezérigazgatója. Unger beszámolója szerint több dolog segítette a cégcsoportot abban, hogy „viszonylag jó eredménnyel" zárhassa a 2009-es válságévet. Egyfelől gyors takarékossági intézkedéseket vezettek be, másfelől számos, jelentős beruházás is történt (a törzsüzletágban: szerkesztőségi integráció, új nyomda; a digitális üzletágban: a Media Suisse integrálása a csoportba). A Ringier által végrehajtott beruházások, illetőleg a takarékossági intézkedések eredményeként, a cégcsoport az árbevételek jelentős csökkenése ellenére is nyereséges volt.

A Ringier-csoport - miközben összevonja közép-európai részlegeit -, több szegmensben is terjeszkedik. Az akvizícióik között a vezérigazgató számos női, gasztronómiai, illetve ingatlanpiaci magazint, magazin-mellékletet, új szájtot is említett. Összesen nyolc országban, köztük Kínában és Vietnámban is terjeszkednek.

A válság éve

A Ringier csoport minden országban bevételcsökkenést könyvelt el. Összesen 1,3 milliárd svájci frank árbevétele volt a cégcsoportnak, ami tizenöt százalékkal alacsonyabb a 2008-as 1,5 milliárdos bevételnél. Ebből Közép-Európa 418 millió frankot hozott, ami húsz százalékkal kevesebb az előző évinél (526 millió frank). A térségben két tényező befolyásolta jelentősen az eredményeket: Romániában 80 százalékkal csökkent a lapjaik reklámbevétele (a romániai Ringier-érdekeltségek adják a csoport teljes, 28 százalékos reklámbevétel-csökkenésének jelentős részét), ezen kívül komoly árfolyamveszteség is érte a csoportot.

A bevételek kétharmadát Svájc és Németország adja, Magyarország 8,3 százalékát. A teljes árbevételük 9 százaléka származott az online üzletágból - ennek aránya Svájcban már tíz százalék fölötti, főként a Media Suisse akvizíciójának eredményeként.

A nehézségek ellenére a csoport nyereséges volt, a 200 millió frank kiesést ugyanis költségtakarékossági programokkal ellensúlyozni tudták. Így a végső egyenleg 17 millió frank nyereség, ami jelentősen alulmúlja a 2008-as 62 milliót, nem beszélve a 2007-es 102 millióról.

A beruházások összege is jelentősen elmarad az előző évitől, a ráfordítások viszont 13,4 százalékkal csökkentek. A személyi ráfordításokon is látszik a takarékossági intézkedések mértéke: egy év alatt 8129-ről 7400-ra csökkent a Ringier-csoportnál dolgozók száma. Csak Svájcban 328 munkatársuktól váltak meg. A takarékossági intézkedések között említette, hogy Svájcban 60 százalékkal csökkentették a papírfogyasztást egy év alatt.

A 2010-es kilátásokat illetően, a vezérigazgató visszafogott első hónapokról beszélt, mondván, annak ellenére, hogy Ázsiában már javul a reklámpiaci helyzet, a főbb piacaikon ezt még nem érzékelik, de a második félévre már mutatkozhatnak pozitív jelek. „Idén is nagyon óvatosan fogunk gazdálkodni, a költségoldalt továbbra is aktívan kell menedzselnünk".

Megtizedelt példányszámok

7 százalékos GDP-csökkenés mellett 30 százalékos médiapiaci visszaeséssel zárult a tavalyi év, emiatt a cég Magyarországon is racionalizálásra kényszerült. Nem csak a hirdetési bevételek jelentős része illant el, a válság a lapok példányszámát is szó szerint megtizedelte - mondta Mihók Attila, a Ringier Kiadó Kft. ügyezető igazgatója, aki szerint „a válság felgyorsította az egyébként is jelenlévő trendeket".

A magyarországi össz-árbevétel 8,2 százalékkal, 15,9-ről 14,6 milliárd forintra csökkent (ezek az adatok nem tartalmazzák a Népszabadság számait). Ezen belül a napilap üzletág bevételei jelentősen csökkentek, ahogy az online bevételek is. Ugyanakkor a Ringier-portfólióban az online látogatók száma egy év alatt ötven százalékkal növekedett.

A válság leginkább a magazinpiacot érintette (a Tina például megszűnt), és idén is komoly kihívások elé fog nézni a magazinpiac, de itthon nem lesz szükség további racionalizálásra.

Az online piac sem növekedett 2009-ben, viszont minden komolyabb piaci szereplő jelentős beruházásokat hajtott végre.

Mihók kitért az online-offline integráció folytatására, az új Ringier-székházra (ide költöztették a Ringier-lapok szerkesztőségeinek többségét). A Ringier itthon is belevágott a szórakoztatóipari bizniszbe, „a svájci szórakoztatóipari divízió hazai csírájaként", ennek első jelentősebb megnyilvánulása a szilveszteri Blikk-koncert volt Budapest belvárosában. A szórakoztatóipari tevékenysége a koncertszervezéstől „akár a jegyértékesítésig" terjedhet.

Mihók megemlítette még, hogy tavaly tavasszal kivásárolták a Bauer csoportot az Euromédia vegyesvállalatból (amely többek között a Blikk Nők, a Bravo és az Ifjúsági Magazin kiadója), stabilizálták a lapterjesztési tevékenységet végző MédiaLog pénzügyi helyzetét, amely már profitábilis. Új kiadványokat is indítottak, a Blikk Nők Konyha havi gasztronómiai magazint (50 ezer eladott példány), az Otthon és Kert negyedéves kiadványt.

Két új portált is indított a Ringier: a pink.hu női szájtot, valamint a neon.hu ifjúsági portált, ezek együttesen naponta százezer egyéni látogatót szolgálnak ki. Folyamatosan zajlanak az online-fejlesztések, a Ringier sales house összességében (a ma.hu csatlakozásával együtt) 700 ezer egyedi látogatót szolgál ki naponta, a látogatószámot az év végére egymillió fölé szeretnék bővíteni. Mihók tájékoztatása szerint egyébként az idei évben a nyomtatott piac ötszázalékos csökkenésére számítanak, ugyanakkor ötven százalékkal magasabb profitszintre - 12,8 százalékos profitrátára.

Fúzió előtt

A Ringier AG az utolsó alkalommal tartott önálló évértékelő sajtótájékoztatót; Európa egyik legnagyobb médiavállalata ugyanis - mint arról már beszámoltunk - közös vállalatot hoz létre az Axel Springerrel, a térség másik jelentős médiavállalkozásával, így jövőre ilyenkor már várhatóan közös terveiket is megismerhetjük.

Michael Ringier, a svájci médiabirodalom elnöke megerősítette, hogy Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Szerbiában és Szlovákiában is egyesítik erejüket. - Büszke vagyok vállalatunk európai teljesítményére, amelynek köszönhetően vezető piaci szereplővé vált a Ringier. A csoport még a katasztrófa évében, 2009-ben is sikeres volt - jelentette ki Michael Ringier. A lapkiadó az Axel-Ringier fúziót úgy indokolta: Svájcban már néhány éve tisztában vannak azzal, hogy a meglévő tevékenységeiket digitalizálni kell, új, digitális üzleti megoldásokkal kell fellépni. „Tavaly megtapasztalhattuk, milyen ingadozásoknak van kitéve a hagyományos média a reklámbevételtől való függőség miatt, ezért célunk a stabilabb bevétel és nyereség elérése". A válságra is tekintettel, a Ringier több lábra állt az elmúlt időszakban.

Megvásárolták például a Media Suisse csoportot (ezzel az elektronikus médiapiacon az első számú szolgáltatóvá lépett elő); az Enventimmel (Európa vezető jegyárusítójával) 50-50 százalékos vegyesvállalatot hoztak létre, illetve Svájc legnagyobb jegyárusítóját, a Ticket Cornert is megvásárolták. „Európában másutt is több lábon kell állnunk, a beruházások pedig sok pénzbe kerülnek", mondta Michael Ringier, aki több százmilliós beruházásokat helyezett kilátásba a következő évekre. „Egy családi vállalkozás számára ez jelentős kockázatokat rejt magában. A tulajdonosok azt szeretnék, ha a Ringier magáncégként működne tovább, és a függetlenség garanciáját jelenti az Axel Springer és a Ringier fúziója".

'Jól kiegészítjük egymást'

Az Axel Springer és a Ringier új vegyesvállalata jelenleg még kartelljogi ellenőrzésre vár, ami akár az év végéig is eltarthat. A fúzióval, mint elhangzott, vezető médiavállalkozássá válnak a térségben, illetve az érintett országokban is. A fúzióval kapcsolatos részleteket a cégcsoport vezetői nem árulták el - tekintettel a versenyhivatali eljárásra -, ugyanakkor kérdésre válaszolva Christian Unger vezérigazgató azt mondta, nem költségmegtakarításról van szó. „Ha egymás mellé tesszük az országokat, látszik, hogy jól kiegészíthetjük egymást. A Ringier bekerül a lengyel piacra, az Axel Springer pedig a szerb piacra. Magyarországon viszont mindkét vállalat aktív, itt bizonyára lesznek megfontolások a szinergia, az együttműködés terén, de még nincsenek konkrét projektjeink, kivárjuk a versenyhivatali eljárást".

Mind a közösbe

Munkatársunk azon kérdésére, hogy az Axel és a Ringier valamennyi magyarországi érdekeltsége - köztük a Népszabadság - bekerül-e a közös porfólióba, Mihók és Unger is megerősítette: mindkét cég teljes portfólióját összerakják, a részleteket - a Gazdasági Versenyhivatalnak benyújtandó dokumentációt - heteken belül nyilvánosságra hozzák.

Google, Facebook, Yahoo

A fúzióval kapcsolatban, Christian Unger megjegyezte, hogy „a digitális világba történő átmenet közösen jobban megy". Főleg a jövőbeni versenytársakat kell figyelembe venni, a Google-t, a Facebook-ot, vagy a Yahoo-t, „őket kell szem előtt tartani; azért van szükség közös erőforrásokra, hogy erre a piacra be tudjunk törni". Arra a kérdésünkre, hogy mennyiben tekintik riválisnak a világ vezető internetes vállalkozásait, a vezérigazgató azt felelte, a céget a tranzakciókra alapuló üzleti modellek érdeklik; céljuk, hogy a hirdetéseket közelítsék a tartalmakhoz, ami ma még gondot jelent.

Példaként említette, hogy Svájcban a tervek szerint olyan netes (ingatlan-, állásközvetítő, autó-, vagy jegyeladó portálokat működtető) cégekbe fektetnek be, amelyek már bevált üzleti modelleken alapulnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.