Egyre fogynak a hazai mobilozók

Szeptemberben tovább folytatódott a magyar mobilpiac kisebb megszakításokkal január óta tartó csökkenése. 2009 első háromnegyed évében a három szolgáltató ügyfeleinek száma 558 ezerrel csökkent. A Vodafone és a T-Mobile is piacot nyert a Pannon kárára. Öt év alatt majdnem 300 ezren éltek a számhordozás lehetőségével.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) hétfőn közzétett adatai szerint szeptember végén a három szolgáltatónak összesen 11 millió 783 ezer ügyfele volt. 54 ezerrel kevesebb, mint augusztus végén és alig 11 ezerrel több, mint egy évvel korábban. A teljes ügyfélszám alapján számítva száz főre szeptember végén 117,6 előfizetés, azaz hívásfogadásra alkalmas SIM-kártya jutott az egy hónappal korábbi 118,1 után. Ez a mutató egy évvel korábban 117,2-n állt, majd 2008. december végére 121,8-ra, az eddigi legmagasabb értékre emelkedett.

A három szolgáltató ügyfelei között 2009 első 9 hónapjában is folytatódott a feltöltőkártyát használók arányának csökkenése. Egy évvel ezelőtt az összes ügyfél 61,4 százaléka, 2008 végén a teljes ügyfélszám 61,2 százaléka, 2009 első félévének végén az ügyfelek 59,2 százaléka, szeptember végén pedig 58,1 százalék használt feltöltő kártyát.

Az úgynevezett pre-paid kártyák részesedése 2003 első negyedévében volt a legmagasabb: akkor ennek az aránya a teljes ügyfélszámon belül 78,82 százalékos volt. A pre-paid kártyás ügyfelek száma 2009. szeptember végén 6 millió 846 ezer volt, 382 ezerrel kevesebb, mint 9 hónappal korábban és 635 ezerrel kevesebb, mint egy évvel ezelőtt.

Az NHH adatai szerint ugyanakkor a havi előfizetéssel rendelkező ügyfelek száma a teljes ügyfélszám csökkenése ellenére is növekedést mutat. A három szolgáltató szeptember végén 4 millió 937 ezer havi előfizetéssel rendelkezett, 393 ezerrel többel, mint 2008. szeptember, és 194 ezerrel többel, mint 2008. december végén.

A hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyák száma alapján szeptemberben a Vodafone piaci részesedése 21,14 százalékról 21,37 százalékra emelkedett, a T-Mobilé 44,31 százalékról 44,19 százalékra, a Pannon részesedése pedig 34,54 százalékról 34,44 százalékra csökkent. Az elmúlt 12 hónap során így a Vodafone 0,58 százalékponttal a T-Mobile pedig 0,39 százalékponttal növelte piaci részesedését, míg a Pannon részesedése 0,97 százalékponttal csökkent.

A forgalmazásban résztvevők, azaz az előfizetéssel rendelkezők, illetve az utolsó három hónapban hívást indítók vagy fogadók száma 2009 szeptemberében 8 ezerrel 10 millió 654 ezerre csökkent. A forgalmat generáló ügyfelek száma 2008 szeptemberéhez képest 175 ezres növekedést mutat és 2009 első 9 hónapját tekintve 342 ezerrel csökkent, azaz lényegesen kisebb mértékben mint a teljes ügyfélszám.

A forgalmazásban résztvevők alapján szeptemberben a Vodafone részesedése az augusztusi 21,94 százalékról 22,10 százalékra, a T-Mobile részesedése pedig 44,65 százalékról 44,66 százalékra emelkedett, míg a Pannoné 33,41 százalékról 33,25 százalékra csökkent.

Éves szinten ugyanakkor a Vodafone piaci része 0,27 százalékponttal csökkent, míg a Pannoné 0,13 százalékponttal, a T-Mobilé pedig 0,15 százalékponttal emelkedett.

A három mobilszolgáltató ügyfelei szeptemberben 7  ezer 255 számot, míg 2009 első 9 hónapjában összesen 43 ezer 676 számot hordoztak. A NHH adatai szerint a 2004. május 1. óta igénybe vehető számhordozás eddig összesen 289 ezer 849 mobilszámot érintett.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.