Tovább épülhet az M43-as

Folytatódhat az M43-as autópálya építése: a kivitelező konzorcium előreláthatólag kifizeti a Szeviép pénzükre váró alvállalkozóit. A számlák rendezésének időpontjáról és mértékéről nincs döntés.

Bejött a fenyegetőzés a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek. Kevesebb mint egy nappal azután, hogy az állami beruházó csütörtök délután bejelentette, hogy megkezdte a felkészülést az M43-as második ütemét építő Tisza M-43 Konzorcium szerződésének felmondására, körvonalazódott a megoldás a csődvédelem alatt álló konzorciumi tag, a Szeviép Zrt. alvállalkozóinak kifizetésére. Igaz, a terv részleteit egyelőre nem tisztázták.

Nyilatkoznak az M43-as megvalósításában közreműködő alvállalkozók Szeviép Zrt.-vel szembeni követeléseinek megvásárlásáról, illetve ennek módjáról és idejéről az autópályát építő konzorcium tagjai - adta hírül közleményében a NIF Zrt. Az állami beruházó, az alvállalkozók és az Tisza M-43 Konzorcium tagjainak péntek délelőtti megállapodása azt jelentheti, hogy ha az ígéretből valóság lesz, a Szeviép helyett lényegében a Sedesa S.A. és a Hídépítő Zrt. fizeti ki a pénzükért sorban álló cégeket. Az együttesen több milliárd forint követeléssel aztán a konzorciumi tagok a Szeviép csődeljárása során számolnak el.

Az alvállalkozók tehát fellélegezhetnek: az M43-on eddig elvégzett munkájukat talán mégsem kell a veszteségek közé könyvelni. Ezzel együtt pezsgőt sem érdemes bontaniuk. A péntek délelőtti egyezség ugyanis távolról sem azt jelenti, hogy minden beszállító automatikusan hozzájut majd a pénzéhez. A helyzet ennyire nem egyszerű.

A Szeviép helyett helytálló konzorciumi tagok feltehetőleg alaposan megnézik majd, kinek és mennyit fizetnek. Ezt jelzi, hogy a NIF-el tető alá hozott megállapodás sem azonnali osztogatásról szól. Ehelyett a Sedesa-Hídépítő páros azt vállalta, hogy kedden közös nyilatkozatot juttatnak el a NIF-hez, amely tartalmazza majd az alvállalkozói - a NIF és a beruházásban közreműködő Mérnök által elfogadott és leigazolt teljesítésre vonatkozó - követelések megvásárlásának módját és idejét. Azaz azt, hogy milyen formában és mikor fizetnek a Szeviép alvállalkozóinak.

A nyilatkozatban rögzítik majd azt is, hogy a fizetésre milyen garanciákat adnak, illetve ajánlást tesznek a teljes követelés állomány összegének maximumára is. Tehát meghatározzák, milyen mértékig vállalják át az alvállalkozók számláinak rendezését. Ami, ha mást nem, annyit előrevetít, hogy a Szeviépnek számlázó cégek követelésük teljes összegét végül feltehetően nem kapják meg.

A NIF és a konzorcium megállapodása az M43-as építésén dolgozó Szeviép tulajdonban lévő cégek helyzetén nem változtat. Az ugyanis már most egyértelmű, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a számláit a konzorciumi tagok biztosan nem fizetik ki.

A pénteki egyezség ettől függetlenül a NIF közlése szerint együtt jár azzal is, hogy az állami beruházó a kivitelező konzorcium felé fennálló fizetési kötelezettségeit szerződés szerint teljesíti. Az infrastruktúra fejlesztő csütörtöki közleményében említett, a konzorciumnak felrótt szerződésszegésről már nem esik szó. Holott egy napja még a szerződéstől történő elállásra alapot adó érv volt, hogy a Szeviép csődeljárása során kiderült: a konzorcium, illetve annak tagjai több ponton megsértették a NIF-el kötött szerződést - a szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták.

Más kérdés, hogy ha a NIF folytatná a csütörtökön beharangozott előkészületeket, és végül felbontaná a konzorciummal kötött szerződést, a Sedesa-Hídépítő párost feltehetőleg nem lehetne egyetlen nap alatt rávenni, hogy vállalja az alvállalkozók kifizetését. A pénzükre váró cégek számláinak NIF által kiemelten fontosnak tartott szabályos rendezéséhez a Tisza M-43 Konzorcium szerződésének - némi átalakítás után - mindenképp meg kell maradnia.

Akárhogy is, a Sedesa és a Hídépítő közös, írásbeli nyilatkozatát a NIF ígérete szerint haladéktalanul eljuttatják majd az alvállalkozók képviselőjének. A Szeviép kasszájánál sorban álló beszállítók így leghamarabb a jövő héten tudhatják meg, hogy mikor és mennyit látnak majd pénzükből. Az addig előttük álló álmatlan éjszakákon mindenesetre azzal megbarátkozhatnak, hogy júniusig nem érdemes naponta lesni a remélt átutalás érkezését.

Nem jutott zsákutcába a beruházás
Az útépítés nem lesz zsákutca
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.