Tovább épülhet az M3-as
Megkezdheti az M3-as autópálya Nyíregyháza és Őr közötti új szakaszának építését a Colas Hungaria Zrt. vezette C-S-K-K 2009 Projekttársaság: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. átadta a beruházás munkaterületét a sztrádaépítőknek. A szabolcsi megyeszékhelytől a 49-es főútig vezető 34 kilométeres új autópálya szakaszt a tervek szerint 2011 decemberében vehetik birtokba az autósok.
Az M3-as 32 milliárd forintért megépülő szakaszán a közlekedők gyorsan és biztonságosan közelíthetik majd meg a keleti országrészt - vélekedett Szilágyi András. A NIF Zrt. vezérigazgató-helyettese közölte: a kivitelezés első szakaszában a terület régészeti feltárását végzik el. Kiemelte, az autópálya vonalának meghosszabbításával a térség lakossága által rég várt beruházás valósul meg, amelynek pozitív hatása várhatóan hamarosan érezhetővé válik az érintett településeken. A javuló közlekedési feltételeknek köszönhetően ugyanis érdemes lesz a régióban befektetni, munkát vállalni.
Az M3-as új szakasza irányonként két forgalmi sávos lesz, és három csomópont köti majd össze a környező úthálózattal. Az új autópályán két pihenőhely létesül. A kivitelezőknek 23 műtárgyat kell megépíteniük, 57 közmű kiváltásáról kell gondoskodniuk. Az építkezés során négymillió köbméter földet kell megmozgatni. A pálya burkolatát hozzávetőleg négyszázezer tonna aszfalt alkotja majd.
Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára a munkaterület átadásakor arról beszélt: az M3-as továbbépítése nemcsak a térség és hazánk, hanem egész Európa számára fontos. A Kárpátalja megközelítését megkönnyítő beruházás emellett számos kistelepülést tehermentesít a forgalom alól.
Hozzátette: a PPP-konstrukcióban épült autópályák költségei hihetetlen terhet jelentettek az adófizetőknek. Az ilyen projektek körüli bizonytalanságok tapasztalatai azt jelzik, hogy a közlekedésfejlesztési beruházások pályázati és a döntés-előkészítési mechanizmusait újra kell gondolni. Ebben előrelépést jelenthet az új közbeszerzési törvény, amely a várakozások szerint lehetővé teszi majd a valós ár-érték arányú döntésmechanizmusok érvényesülését.
Az M3-as következő, Őrt Vásárosnaménnyel összekötő 12 kilométerének építése a tervek szerint 2011 tavaszán kezdődhet meg.