Tovább szeletelik a piacot
Mozgolódás van a mobilpiacon. A Netfone virtuális szolgáltatása mellett elviekben hamarosan indul a Digi is, bő hónapja pedig a UPC indított mobilszolgáltatást. A márkák száma tehát gyarapodik, kérdés, nyereséget termelnek-e a tulajdonosoknak. A Netfone neve nem cseng ismeretlenül, a vezetékes alternatív szolgáltatóként startolt cég több éve jelent meg a virtuális mobilszolgáltatók piacán, adatcsomagot kínálva, a meglévő vezetékes szolgáltatások kiegészítőjeként.
A Vodafone hálózatán nyújtott szolgáltatásuk most bővül mobil-hangszolgáltatással. A kis cég az alacsony költségekre és intenzív értékesítési tevékenységre alapoz. Mégis, a mobil-hangszolgáltatás elég nagy falat, ehhez tőkére is szükségük volt. A Morando Zrt. látott fantáziát a cégben.
– Nem mások szolgáltatását értékesítjük tovább, valódi virtuális szolgáltatót indítunk, saját számlázórendszerrel, háttér-infrastruktúrával, egyedül mobil-kapcsolóközpontunk nem lesz. Így rugalmasabbak lehetünk árban, hiszen olcsóbban kapjuk a hozzáférést a Vodafone-tól – mondta lapunknak Wilhelm Zsolt ügyvezető. Eddig a kkv-szektort célozták meg, ám kacsintgatnak a lakossági szegmens felé is. Nem a kártyás, hanem a nagyobb árbevételt hozó számlás előfizetői körre fókuszálnak.
Az ügyfelek fejében a legfontosabb a bizalom és az ár. A Netfone saját állítása szerint utóbbiban tud rugalmasabb lenni. – Elemezzük a vállalkozás számláját és a szokásaihoz igazítjuk az ajánlatunkat – mondta az ügyvezető.
A cég a szolgáltatásait kisebb kábeltévé-szolgáltatóknak nagykereskedőként adja tovább, hogy azok telefonszolgáltatást is kínálhassanak, akár mobilt is. Sőt, maga a Netfone is tud olyan csomagot kínálni, amiben van tévé, vezetékes és mobilnet, valamint vezetékes és mobiltelefon. Vagyis, versenyezni tudnak a legnagyobbakkal. Saját számmezőt azonban nem vesznek igénybe, a hetvenes előhívót használják. Saját jogon, tehát a Vodafone közbeiktatása nélkül tudnak számhordozást biztosítani.
Velük szemben saját számot kínál a UPC, amely teljes értékű mobilszolgáltatóként hirdeti magát. Első körben a meglévő, vezetékes szolgáltatást is igénybe vevő ügyfeleiket próbálják megnyerni az újdonságnak. A UPC Mobil kínálatában nem csak kártyás, számlás csomagok is vannak, nincs hűségszerződés, viszont árulnak kártyafüggetlen készülékeket is.
A 2012-ben, a Vodafone és a Tesco közös vállalataként indult Tesco Mobile, amely a 06-31-es számmezőt használja, eddig kétszázezer kártyát adott el. Ám a folyamatosan aktív ügyfélbázis ennek a felét sem éri el, sokan könnyű szívvel kukába dobják a lemerült SIM kártyát.
A több százmillió forint befektetéssel létrehozott szolgáltatónak eddig 1,7 milliárd forint bevétele származott a feltöltésekből. Figyelembe véve a költségeket, könnyű látni, hogy a két alapító még egyetlen fillér nyereséget sem látott a közös vállalkozásából. Szemán Orsolya cégvezető szerint nem türelmetlenek, több évet hagytak a nyereséges üzemig. Most különleges akcióval próbálkoznak: minden ezer forint Tesco-vásárlás után egy perc jár a klubkártyához rendelt Tesco Mobileegyenlegen. A stratégia másik fontos újítása, hogy immár jobb okostelefonokat is árulnak majd, például iPhone-t is.
Kevesebbet tudni a BlueMobileról, amely a Magyar Telekom és a Lidl „gyermeke”. A Mol Mobile-ról lapunk megkeresésére a Mol mindössze annyit közölt, hogy indulása óta több százmillió forint bevételt hozott a cégnek. Ügyfélszámot még nem közöltek hivatalosan.
Kudarcok is voltak a piacon: a Magyar Posta és a Vodafone együttműködése néhány éve komoly veszteséget hozott az állami társaságnak, nemkülönben a Telenor és a Red Bull marketing együttműködése, amelyet csakhamar meg is szüntettek.