Tovább repeszt a járműipar

Folytatódott a pezsgés az európai autópiacon, ahol májusban 1,13 millió személyautó és kishaszonjármű kapott rendszámot, 4,3 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi időszakban.

Ezzel már kilenc hónapossá nyúlt az eladások bővülését jelző sorozat. Az év első öt hónapjában 5,62 millió újautó kelt el, ez 6,6 százalékos előrelépést takar. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss statisztikája szerint a Renault, a Volkswagen és a General Motors márkáinak új modelljei voltak a legkeresettebbek májusban. A piaci részesedése alapján európai harmadik Renault-ból 18 százalékkal fogyott több, míg a piacvezető Volkswagen-csoportnál 9,5 százalékos pluszt mértek. A második helyen áló PSA Peugeot Citroen 4,2 százalékot tudott javítani tavalyi teljesítményén. 

Erős kereslet jellemzi majd a következő hónapokat is, ebben a fogyasztói bizalom növekedésének és az Európai Központi Bank múlt hónapban felvázolt monetáris lazító intézkedéseinek is szerepe lesz – mondta a Bloombergnek Christian Ludwig, a német Bankhaus Lampe elemzője. Az európai autóipar hat szűk, azaz folyamatos lejtmenettel jellemzett esztendőn van túl, s felemelkedése is éveken át tart majd, biztos megrendelésekhez juttatva az iparág versenyképes vállalatait és beszállítóikat.

Ez mindenképpen jó hír a járműgyártásra alapozó magyar ipar számára, amely a Mercedes-Audi-Opel-Suzuki kvartettnek köszönhetően újabb és újabb rekordokat dönt. A Daimlerhez tartozó Mercedesből 6,1 százalékkal fogyott több, elsősorban a C osztály négyajtós modelljének és a GLA városi terepjárónak köszönhetően. Smartból viszont 16 százalékkal kevesebb talált gazdára, ezt a szakértők azzal magyarázzák, hogy a vásárlók inkább az új kettő- illetve négyajtós modell közelgő premierjére várnak.

Gyengébb hónapja volt a 4,8 százalékkal előrelépő Audinak, míg a luxusautó-piac európai éllovasa, a BMW csoportszinten 2,5 százalékkal rontott egy évvel korábbi mutatóin, ám ebben a Mininél mutatkozó 18 százalékos keresletcsökkenés a ludas. A BMW 5-ös sorozatának modelljei jól teljesítettek, de a bajor márka csak 1,4 százalékkal tudta javítani májusi eladási statisztikáját. A Genaral Motors ikerpárja, az Opel és a Vauxhall 6,2 százalékot javított, ám a cégcsoport teljes forgalma a Chevrolet márka európai kivonulása miatt 7,1 százalékot esett vissza.

A hónap győztese, a Renault elsősorban a 24 százalékkal ismét feljebb lépő Daciának köszönheti vezető helyét, igaz maga a névadó is 16 százalékot tudott ehhez hozzátenni, főként a Captur modell sikere miatt: a városi terepjáróból ugyanis nem győznek eleget gyártani a franciák. Kiemelkedő mutatókkal rendelkezik a Volkswagen-csoport két tagja, a 23 százalékkal hasítő Skoda és a 22 százalékos tempót diktáló Seat.

Európai legnagyobb autópiacán, Németországban 5,2 százalékkal nőttek a májusi újautó-értékesítések, nem utolsósorban amiatt, hogy az idén eggyel több munkanap állt a vásárlók remdelkezésére. A növekvő kereslet láttán a kereskedők is visszavettek a kedvezményekből, s a tavalyi 11,6 százalékos átlagos diszkont helyett 11,3 százalékkal mentek az ajánlott listaár alá az Autohaus PulsSchlag adatai szerint. Átlagot meghaladó kezdezményt csak az Audi és a  Volkswagen kereskedőknél lehetett kialkudni.

Az öt vezető európai piac közül egyedül a növekedési gondokkal küzdő és megszorításoktól szenvedő Olaszországban lejtett a pálya, ott 3,8 százalékkal csökkent az értékesítés.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.