Történelmi bukás a Tescónál
A cég közleménye a könyvelési botrány miatti értékleírásokkal, a vállalati nyugdíjkassza zűrös ügyeinek rendezésével és forgalom visszaesésével magyarázza az irdatlan nagy veszteséget. Az ingatlanportfolió átértékelése önmagában 4,7 milliárd fontos leíráshoz vezetett, de ez „csak” papírmunka volt, a készpénzkiadással nem járt.
A 8,5 milliárd fontos adósságállomány és a 3,9 milliárdos nyugdíjkassza-hiány eltüntetésének feladata Dave Lewisra vár. A vezérigazgató a hamis profitvárakozásokkal áltatott befektetők bizalmának visszanyerésével és az elpártolt fogyasztók milliónak visszacsábításával próbál rendet tenni az óriáscégnél.
Utóbbi egy vásárlóbarát árpolitikával könnyebben megy: a drasztikus árleszállításoknak köszönhetően a forgalom meredek csökkenése megállni látszik az utóbbi hónapokban, sőt a vásárlások számát tekintve már emelkedést mértek, 2012 óta első alkalommal. A tavalyi évet második felében öt százalékot meghaladó forgalomcsökkentést mértek a brit egységeikben, ez mostanira szerényebb, 1,7 százalékos mínuszra változott.
Iparági elemzők szerint a Tesco veszteségének mértéke minden képzeletet felülmúlt, viszont a számára legfontosabb hazai piacon az elengedhetetlen boltbezárásoknak és a stratégiaváltásnak köszönhetően rendezni tudta sorait, és a felszálló pályát közelíti. A cég befektetői megítélése is javul, az idén részvényárfolyama 25 százalékkal erősödött arra a hitre alapozva, hogy az új seprő, azaz Dave Lewis jól söpör majd. Ez a hit a jelenés közreadására sem ingott meg, a kurzus nem mozdult el a helyéről.