Botrány a reptéren, a Ryanair járatokat töröl
A következő két hétben 13 járatát törli a Ryanair, mert összetűzésbe keveredett a reptéri hatóságokkal. A reptéri rendőrség ugyanis a személyzettől is megköveteli a schengeni ki- és belépést, ami miatt az érintett járatok ma elég sokat késtek. Olyannyira, hogy némi botrány is kialakult, a késések miatt panaszkodó utasoknak a lapunkhoz eljutott beszámolók szerint a légitársaság alkalmazottai kiosztották Jost Lammers, a Budapest Airport (BA) vezérigazgatója telefonszámát, hogy nála panaszkodjanak.
Pedig a BA vezetőjének semmi köze a problémához. A problémát az okozza, hogy a Ryanair számos járatát üzemelteti olyan repülőgéppel, amely nem schengeni célállomásról érkezik, de a schengeni zónába megy tovább, ugyanazzal a személyzettel. Ha fordítva történik, az is problematikus.
A reptéren érvényben lévő szabályok szerint a schengeni váltásoknál a személyzetnek is le kell szállnia a gépről, s át kell esnie az útlevél-ellenőrzésen, valamint a biztonsági átvilágításon. (Ha a schengeni zónából érkeznek, de azon kívülre mennek tovább, akkor biztonsági átvilágítás nem szükséges, de útlevél-ellenőrzés igen.) A Ryanair közleménye szerint ez 25 percét veszi igénybe a személyzetnek, ezért a járatok késnek, amely késés ráadásul tovagördülhet a menetrend hátralévő részére.
– Erre a hülye eljárásra semmi szükség, ráadásul nem is EU-s előírás, az általunk használt másik 170 uniós repülőtéren nem is követelik meg – kommentálta a dolgot a Ryanair. Pedig aligha lepődhettek meg: ma két hete, hogy elindult az első járatuk Budapestről, ráadásul ez a szabály a többi budapesti bázisú légitársaságra is vonatkozik, így például a Wizz Airre is. De korábban a Malév személyzetének is át kellett esnie ezen a procedúrán.
– Valóban semmi szükség arra, hogy a személyzet elhagyja a fedélzetet, rengeteg időt vesz igénybe. Annak idején mi is próbálkoztunk a helyzet feloldásával a reptéri rendőrségnél, de folyamatosan lepattantunk róluk – mondta lapunknak a Malév egyik volt, neve elhallgatását kérő üzemeltetési vezetője. Hozzátette: a személyzet útlevélellenőrzését az úgynevezett Schengen-kódex írja elő, amit senki sem vitat, ugyanakkor az ellenőrzésnek és a be- és kiléptetésnek más módja is van, minthogy a személyzetet leparancsolnák a gépről.
Noha a 25 percet túlzónak tartja (hiszen a pilóták és az utaskísérők külön sávon közlekedhetnek), elismeri, hogy az ellenőrzés valóban időt vesz igénybe, miközben ez alatt elvégezhetnék a fordulókban szükséges tennivalókat: a pilóták felkészülhetnének az útra, beprogramozhatnák a fedélzeti számítógépet. Igaz, a Ryanair szempontjából a kulcskérdés inkább az utaskísérők ideje, akik a fordulóidőben takarítási és más feladatokat is végeznek a fedélzeten.
A járatok törlése a Ryanair közlése szerint négyezer utast érint, ami valójában a járatok által kínált férőhely – hogy valójában mennyien váltottak jegyet ezekre a gépekre, azt nem közölték.