Tom Cruise-nak se volt könnyű - hát még egy magyar gyereknek
Persze, nekik legalább azzal nem kellett küszködniük, hogy megtanuljanak angolul vagy franciául, mert eleve egy világnyelv volt az anyanyelvük. De azok a gyerekek, akiknek egy másik nyelvvel is meg kell birkózniuk, igazán nehéz helyzetben vannak. De nem lehetetlenben.
A problémák az idegen nyelv tanulása során is ugyanazok, mint az anyanyelv esetében: betűtévesztések, betűkihagyások és -betoldások, szótagkihagyások, betűk szavakká való összeolvasásának nehézsége, az olvasás-írás tempójának lassúsága. Ezeknek a gyerekeknek nehezen megy a szövegértés, nehezen foglalják össze, mit olvastak, írásban gyakoriak a helyesírási hibák. Külön gondot jelent nekik a magyar nyelvtől eltérő betűkapcsolatok kiolvasása és leírása (például a németben az „sch” kiejtése, leírása).
Nehezen tudják elmondani, amit megtanultak, és igen nehezen tanulnak új szavakat: gyakran az előző nap megtanult szavakra már másnap egyáltalán nem emlékeznek. Egyszerű, rövid mondatokat használnak. A szigorú szórendet követő nyelveknél, például a németnél, a szórendet nagyon nehezen jegyzik meg, gyakran eltévesztik. Nehezen tanulnak verseket és sorrendben elmondandó dolgokat.
De nem szabad feladni. Erre figyelmeztet egy internetes oldal, a diszlexia.info több tanulmánya is. A szakértők szerint a nehézségek ellenére az idegen nyelv elsajátítására az olvasás-írás zavarral küzdő gyermekeknek is minden esélyük megvan. Megfelelő szakmai segítséggel, nemcsak az anyanyelvi zavarokat lehet legyűrni, hanem azzal párhuzamosan idegen nyelvet is képesek tanulni a diszlexiás gyerekek. A nyelvtanuláskor az eltérő egyéni esetek jellegzetességeit figyelembe véve a meglévő erősségekre alapoznak. Nagyon fontos a légkör, amelyben a gyerekek élnek otthon és az iskolában is. Sokat segít, ha hangsúlyozzák pozitív tulajdonságait, és semmiképpen sem szabad a jobb tanulási teljesítmény elérése érdekében szigort alkalmazni.
Ian Smythe kutató nagy tapasztalatokat szerzett a diszlexiás gyerekek nyelvoktatásában, és összefoglalta, miként segíthető elõrehaladásuk. Ezek a tanácsok minden nyelvnél érvényesek, bármilyen anyanyelvű is egy gyerek.
Mindig tömör, pontos terminológiát használjunk, sokszor, sokat magyarázzunk - leginkább a gyerek anyanyelvén. A képek használata segít, hogy a gyerekek elképzeljék, felidézzék, amit meg kell jegyezniük. Gondoskodjunk egy, a kulcsszavakat tartalmazó listáról, amelyet az órák előtt ismertetünk. Magnóra vett szókészlet óra előtti meghallgatása is segít a gyereknek.
Az alapszókincs elsajátításához biztassuk őket az új szavakat tartalmazó kis cetlik használatára, amelyeket a lakás különböző tárgyain kell elhelyezni. A több szótagú szavak különösen nehezek lehetnek. Ha egy értelmes tanuló megérti, hogyan épül fel a szó, könnyebben elsajátíthatja.
Eredményes lehet a társas tanulási rendszer: jó, ha a diszlexiás gyerek diáktársával együtt végzi a feladatokat, de ne felejtsük el, hogy számukra a felolvasás nehéz és zavarba hozó lehet. Minden feladatnál döntsük el, mi a fontos - helyesírás, mondattan, nyelvtan vagy tartalom -, és ennek megfelelően osztályozzunk. Írás, illetve olvasási feladat esetén adjunk megfelelően több időt. Ha javítunk, ahol lehet jelezzük, milyen jellegû a hiba, főleg, ha a gyerek következetesen elrontja. A javításhoz fűzzünk szóbeli magyarázatot is, de mindig hívjuk fel a figyelmét előrehaladására.