Többet vártak az új iPhone-októl
Az Apple szakított a hagyományokkal, és ezúttal a szokásos évi egy helyett rögtön kettő iPhone-modellel lépett a piacra. Nagy örömet legfeljebb a kispénzűeknek és az ínyenceknek szerezhetett az új készülékekkel, a befektetőket azonban rendesen elszomorította, ezt tükrözi a 2,3 százalékkal 494 dollárra visszaeső részvényárfolyam is.
Az esés lehetett volna nagyobb is, de a feltörekvő piacokra, s kiemelten Kínára fókuszáló, az okostelefonokkal szembeni minimális elvárásokat teljesítő, 99 dollárról induló és 199 dollárnál végződő iPhone 5C piacra dobása enyhítette az aggodalmakat (ezek kétéves szerződéssel értendő árak, a kártyafüggetlen készülék legolcsóbban 599 euróért kapható).
Az öt színben kapható telefon még hozhatja az elvárt bevételeket és nyereségszintet, de az iPhone 5S piacképességén már nem sokat segít a három szín, a jobb minőségű fényképezőgép és a gyorsabb processzor. Az igazi újdonság, az ujjlenyomatos azonosítás még nem garantálja a 199-399 dolláros ársávban kínált telefon bombasikerét. (Az árak természetesen kétéves hűségnyilatkozattal együtt értendők, az 5S magában 699-899 euró.)
Az okostelefonok legolcsóbbikán is megtalálhatóak azok az alapfunkciók, amik az iPhone-okon, de töredék áron, s ez nagyban befolyásolhatja a 280 millió dolláros okostelefon-piac jövőjének alakulását. Elemzők szerint itt a piacvezetővé előlépett Samsung termékpalettája jóval szélesebb a színesebb megjelenés előnyeit most hirtelen észrevevő Apple-énél, s ez komoly helyzeti és versenyelőnyt jelent a dél-koreaiak számára.
Azzal a stratégiával nem sokra mennek, hogy a tavaly ősszel bemutatott 5-ös modellt újracsomagolják, különféle divatos színű műanyag tokokba építik be, és vadonatúj okostelefonként reklámozzák – vélik iparági elemzők. Ráadásul az Apple az 5C modellt azonos tudású versenytársaihoz képest drágábban árulja, ami világosan jelzi, hogy a cégnek esze ágában sincs engedni az egy készülékre eső iparági rekordprofitból, ezt fontosabbnak tartja annál, hogy világpiaci részesedését növelje, s a Samsung nyomába eredjen.
Potenciális vásárlói körét azonban így is jelentősen szélesíti, hiszen szerződéses partnerévé vált a legnagyobb japán mobilszolgáltatónak, az NTT DoCoMo-nak, és hamarosan aláírják a szerződést a világ legnagyobb szolgáltatójával, a China Mobile-lal is készülékeik előfizetéses csomagban történő közös forgalmazásáról.
Minden egyes iPhone-bemutató és a készülék fogadtatása kulcsfontosságú az Apple számára, hiszen a cég árbevétele felerészt ezeknek az eladásából származik. A piac pedig még mindig sóvárog az újabb és újabb nagy tudású szerkenytűk után, s busásan meghálálja, ha a igényeinek megfelelő, innovatív terméket kap az Apple-től vagy bárki mástól.
Az Apple piacütő termékei azonban egyre ritkábbak, legutóbb az iPad mini tavalyi bemutatója keltett élénkebb érdeklődést, s ez már komolyan elgondolkoztathatja a világ egykor – Steve Jobs alapító-vezérigazgató halála előtt – legértékesebb vállalatának vezetőit. A cég növekedése megállt, a nyereség is mérséklődött az legutóbbi negyedévben. A kiszivárgott tervek szerint az Apple-nek az idén még lesz egy nagy dobása, a karácsonyi szezonra időzítik ugyanis az iPad új változatának piacra dobását – jegyzi meg a Bloomberg.
A most bemutatott eszközök szeptember huszadikával kerülnek a boltokba, az iPhone 5S fekete, fehér és aranyszínben lesz kapható, 64-bites csippel szerelten, ami a cég közlése szerint kétszer gyorsabb az előző modelljébe építettnél. A nagy innováció az ujjlenyomat-felismerő funkció, amivel elég egy érintés, és vásárolni lehet az Apple internetes áruházában. Persze az sem árt, ha szép summa is pihen a telefon tulajdonosának a bankszámláján. Maga a csúcskészülék ugyanis hűségszerződés nélkül 649-849 dollárba kerül az Apple tájékoztatása szerint.