Több mint 400 magyar terméket forgalmaznak Szerbiában

Magyarország és Szerbia együttműködése nemcsak lehetőség, hanem szükségszerűség is, a folyamat elkezdődött, amit mutat az is, hogy már több mint 400 magyar terméket forgalmaznak a szerb piacon.

Az újvidéki Magyar Szó pénteki online oldalán az Újvidéki Mezőgazdasági Vásáron csütörtökön megtartott magyar–szerb üzleti együttműködési értekezletről közölte: a Magyar–Szerb Kereskedelmi és Iparkamara (MSZKIK), valamint a Nemzeti Külgazdasági Hivatal szervezésében tartott eseményen Jójárt Miklós, az MSZKIK ügyvezető alelnöke elmondta, a magyarországi és a szerbiai mezőgazdasági termelők hasonló problémákkal küzdenek, hiszen mindkét országban a tőkehiány a gazdák egyik legfőbb gondja, s úgyszólván még az időjárási körülményeken is „osztozniuk kell”.

Hozzátette: a két országnak nemcsak a mezőgazdasági nyersanyagtermelés terén, hanem a feldolgozóiparban is együtt kell működnie.

A találkozón Ratko Filipovic, a Vajdasági Kereskedelmi Kamara elnöke elmondta, hogy a gazdasági világválság következményei mindkét országban érezhetőek, ami miatt az üzleti szférában az eredmények nem mindig kielégítőek.

Körmöci Károly, a hungarikumok forgalmazására szakosodott magyarkanizsai Tisacoop igazgatóhelyettese elmondta, a magyar termékek megítélése Szerbiában nagyon pozitív, amit mutat az is, hogy több mint 400 magyar terméket forgalmaznak jelenleg.

Skapinyecz Péter, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal főosztályvezetője bejelentette, hogy Kárpát Régió Üzleti Hálózat néven új projektet készítenek elő a Kárpát-medence térségében, a tervek szerint június 7-én Szabadkán, július elején pedig Újvidéken nyitnak irodát.

Karagits Duskó, Magyarország belgrádi nagykövetségének külgazdasági szakdiplomatája előadásában rámutatott arra, hogy a szerbiai GDP a magyarországinak csaknem a fele. A munkanélküliség Szerbiában továbbra is komoly gondot jelent, 2010-ben 19,2 százalékos volt, 2011-ben azonban már elérte a 23,7 százalékot.

A Szerb Statisztikai Hivatal adatai alapján a 2011. évben a Szerbiába irányuló magyar kivitel 9,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva: 606,9 millió euró volt 2010-ben és 665,4 millió euró 2011-ben.

Magyarország tavaly 416,4 millió euró többletre tett szert a Szerbiával folytatott kereskedelemben. Magyarország teljes részesedése Szerbia importjából 4,6 százalék volt tavaly, 2010-ben pedig 4,8 százalék. A szerb exportnak 2,9 százaléka irányult Magyarországra 2011-ben, míg egy évvel korábban 3,1 százaléka.

Magyarország tavaly az 5. legnagyobb külkereskedelmi partnere volt Szerbiának, Oroszország, Németország, Olaszország és Kína után.

A Magyarországról Szerbiába érkező közvetlen beruházások (FDI) értéke 2011-ben 68 millió euró volt, amellyel a külföldi befektetők rangsorában a 8. helyet foglalta el. Egy évvel korábban Magyarország 15 millió euró befektetéssel a 14. volt ezen a listán.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.