Tízmilliárdokba kerül a vásárlóknak a tranzakciós adó
Lényegében ugyanazt az összeget kell az emelkedő árakban a vásárlóknak kifizetni a tranzakciós adók után, mint korábban a válságadóknál.
Bár az Orbán-kabinet tartotta magát korábbi ígéretéhez, és 2013-ra már kivezette a kiskereskedelemben jókora feszültséget okozó, éves szinten 30 milliárd forint körüli krízisadót, úgy tűnik, hogy a kormány lényegében azonos mértékű összeget von el az ágazattól a tranzakciós illetékkel. Előzetes és durva szakmai becslések szerint a kiskereskedelmi ágazatban több tízmilliárd forintos lehet ez a levonás, a megkérdezett szakértők leginkább 25 és 30 milliárd közötti összegre is számítanak.
A válságadóhoz képest a fő különbség az, hogy ezúttal ez az adó jóval inkább „szétterül” a kiskereskedelem szereplői között, ezt az adót nem csak néhány nagy cég fizeti meg.
Amiben azonban semmi sem változik, hogy a kiskereskedelemben a tranzakciós adó is voltaképpen fogyasztást terhelő adóként jelenik meg, azaz a kereskedők korábban a krízisadót, úgy most ezt a sarcot is áthárítják majd a fogyasztókra.
A megkeresett nagy kereskedelmi láncok egyelőre nem kívántak névvel nyilatkozni az ügyben arra hivatkozva, hogy a partnerbankok bevonásával jelenleg is azt számolgatják, hogy a most látható kormányzati elképzelések alapán mekkora lesz a forgalmuk után a tényleges adóteher.
Az egyetlen konkrét összeget eddig Dominque Ducoux, az Auchan vezérigazgatója mondta, aki egy sajtó számára szervezett háttérbeszélgetésen úgy fogalmazott, hogy számukra 300 millió forint lehet ennek az adónak a terhe. Ez azonban igencsak a lehetőségek alsó határa lehet. A 300 millió forint annyit jelentene, hogy – az Auchan teljes, tavaly 237 milliárdos forgalmát alapul véve – a forgalmuk egy ezreléke menne el erre a célra.
Ez a 8000 milliárd forintos kiskereskedelemre vonatkoztatva 8 milliárd forint adóbevételt kellene hogy jelentsen. Azonban az ágazatban minden bizonnyal ennél jóval nagyobb lehet az adó mértéke, mivel az ágazat cégeinél multiplikálódik, azaz többször is megjelenik ez az adótétel.
(Korábban a kormányközelinek számító Magyar Hírlapban Széles Gábor, a Videoton (és egyben az MH) tulajdonosa úgy nyilatkozott, hogy a Videotonnál lefuttattak egy programot, ami nyolcszoros multiplikátorhatást mutatott ki az adónál, azaz a vállalat forgalmának az egy ezreléke helyett 8 ezreléknyi adóteher jött nekik ki.)
A kereskedő – már aki nem feketézik – ugyanis bankátutalással fizet a megvásárolt áruért, aminek az árába, ha közbeiktatott nagykereskedő is van a beszerzési láncban, újra és újra beépül a tranzakciós adó, de bankátutalással intézik a rezsi, munkabérköltségek kifizetését és a kiskereskedelmi eladások egy jó része – nagy áruzházláncoknál akár harmada – is bankkártyával történik.
Ez alapján Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára úgy becsüli, hogy több tízmilliárd forintos elvonásra számíthat az ágazat.