A vásárlók előtt bolti zacskó ügye
Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a műanyag zacskók környezetvédelmi termékdíjának többlete egy-egy üzletláncnál több száz milliós nagyságrendű kiadást jelent ebben az évben, a kisvállalkozások költségterhelése is jelentős. A kereskedelemben összesen legalább 10 milliárd forinttal több költségvetési termékdíj befizetés várható a műanyag zacskók új elszámolása miatt, az italféleségek esetében további 5-10 milliárd forint.
Összesen 15-20 milliárd forinttal sarcolja meg az élelmiszergazdaságot a környezetvédelmi termékdíj új rendje.
A kereskedők megfontolják, hogy a 4-5 millió példányban megjelenő reklámújságjaikban tájékoztatják a vásárlókat a termékdíjas termékek áremelésének okairól. Persze nem lehet kérdéses, mindezt a fogyasztó fizeti meg.
A kereskedők érvei szerint a műanyag bevásárló-reklám táska kategóriába beemelték az eladási helyeken található, csomagolási célú műanyag tasakokat, zacskókat is. Ezek használata azonban elkerülhetetlen, mivel a fogyasztóvédelmi, valamint az élelmiszerbiztonsági előírások alapján a kereskedő köteles gondoskodni a termékek csomagolásáról, a szükséges csomagolóanyagról, ami egyes esetekben higiéniai előírások alapján eleve nem is lehet más, csak műanyag zacskó.
Ilyenkor a teljes kereskedelmi termékdíj megfizetésére köteles. Jelenleg az 5,30 forint kereskedelmi díjrészt minden esetben meg kell fizetni, de ha nem tud a kereskedő teljes mentességet elszámolni, akkor 8,30 forintot.
Felmerülhet az is, hogy a kereskedők használhatnának papírzacskót. De az OKSZ szerint egy sor árucikk (zöldség, gyümölcs, savanyúság )papírba egyszerűen nem csomagolható bele, a zacskó átnedvesedik, kiszakad.
A kimért élelmiszereknél, például tejtermékeknél, húskészítményeknél kötelező élelmiszerbiztonsági előírás a műanyag csomagolás (fedés), például darált hús, felvágott, túró, egy kisebb papírzacskó ára 1,50 forint, míg a hasonló méretű műanyag zacskóé ennek harmada. Ráadásul a papírzacskó teherbíró képessége és rugalmassága sokkal kisebb, így az árkülönbség a gyakorlatban még nagyobb (egy műanyag zacskónyi áru sok esetben csak két, vagy három papírzacskóba fér bele, a szakadt, lyukas, fedetlen csomagolást pedig büntetik a fogyasztóvédelmi és az élelmiszerbiztonsági ellenőrzések során).
A papírzacskó elleni érveik sorába tartozik az is, hogy a pénztáros nem tudja ellenőrizni ránézéssel, mi van benne (gyakori lopási módszer a takarás, így a pénztárosnak minden esetben meg kell győződnie arról, mit helyez el a csomagolásban a vásárló).
Az OKSZ szerint úgy lehetne a zacskóügyet megoldani, ha az eladótéri csomagolást szolgáló műanyag zacskók esetében ezek termékdíj elszámolásában visszaállítanák a korábbi, a súlyalapú adórendet. A műanyag bevásárlótáska, reklámszatyor esetében a korábbi gyakorlattal szemben nincs mentesség a lebomló csomagolóeszköz használata után, a termékdíj elszámolás új rendje független a környezetkímélő megoldás használatától, ezért vissza kell állítani a lebomló szatyrok utáni mentességet, különben nem lesz érdekelt a kereskedő ennek használatában (ez az intézkedés is jelentős, milliárdos nagyságrendű többletet jelent a termékdíj elszámolásban).