Tizennégy éves mélyponton az európai autóeladások
A tavaszban reménykedtek a kereskedők, de hiába: az Európai Unió huszonhét országában 7,7 százalékkal estek az újautó-eladások. A negatív rekordot Portugália tartja: ott márciusban közel felére zuhantak az értékesítések, ami 19 ezer gépkocsit jelent, a lista második helyén a mínusz 42 százalékos görögök állnak. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az EU- és az EFTA-országokban az első negyedévben forgalomba helyezett 3,4 millió gépkocsi 7,3 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától. A legnagyobb fogyasztók, a németek 774 ezer kocsit vettek, ami még 1,3 százalékkal több, ám a franciáknál és olaszoknál már 21 százalékkal zuhant a forgalom.
Dinamikában az első negyedévben a 48 ezer darabos és 34 százalékos növekedést produkáló finnek vezetnek, a Romániában eladott 14 ezer új autó 44 százalékos pluszt jelent, a magyar piac első negyedéves eredménye is 14 ezer autó, ami 22 százalékos növekedést jelent, de márciusban már 7 százalékra lassult a tempó.
A cégcsoportok között továbbra is a VW AG áll az élen 814 ezer autóval, ez fél százalékkal több, mint tavaly. A második helyen áll a PSA Peugeot Citroën 407 ezer darabbal (-17%), majd a 281 ezres Renault (-22,7 %) következik. A GM 278 ezer eladott autóval (-12 %) áll a 217 ezer darabos Fiat Csoport (-20%) előtt. Az egymással versengő prémiummárkák stagnálás közeli értéket produkáltak: az európai piacon vezet az Audi ( 180 ezer db) a BMW (157 ezer db) előtt, majd a Mercedes (149 ezer db) következik.
A növekedés mértékében a márkák között az immár Fiat tulajdonú Jeep vezet (+58%), majd a Lexus (+35%) és a Land Rover (+43%) következik. A márkák között a negatív csúcstartó a mínusz 32 százalékos Alfa Romeo, majd a Mitsubishi (-29%) és a Honda (-25,5 %) következik.
Továbbra is jól teljesítenek a dél-koreaiak: a Kia 24,6 százalékkal, a Hyundai 12,5 százalékkal növelte európai eladásait az első negyedévben.