Tíz évig sem él egy tipikus magyar cég
Nem túl hosszú életűek a cégek Magyarországon: egy most alakuló vállalkozás nagyjából nyolc-kilenc év működéssel számolhat. Mielőtt arra gondolnánk: persze, a sok kamucég, a számtalan csalásra alapított humbug miatt torz a kép, érdemes azt is megjegyezni, mindössze négyezer olyan társaság működik ma is, amelyet 1990 előtt alapítottak. A Bisnode információszolgáltató adatai szerint a legalább ötven főt foglalkoztató vállalkozások is viszonylag fiatalok, ezek kora nem éri el a 14 évet – márpedig itt már bizonyosan nincsenek olyan társaságok, amelyek értelmetlen próbálkozások után megszűnnek. A tíz fő alatti vállalkozások átlagéletkora is csak 9,6 év.
A Reconcept tanácsadó cég szerint a korai megszűnés egyik oka, hogy a társaságok nem készülnek fel a kockázatokra, pedig kockázat minden életszakaszban adódik. A legkevesebb nyilván az induláskor, ám ezt követően az egyes életszakaszokban újabb és újabb kockázatokat kell futnia a cégeknek. Tipikusan ilyen a forgalom megnövekedése, a finanszírozás kérdése, a bővítés. Jóllehet egy cég számára ezek szükségszerű lépések, a nem kellően végig gondolt stratégia akár a vesztét is okozhatja.
Ha a forgalom, a megrendelés-állomány emelkedik, a cégek sokszor azt hiszik, a bevételeik is automatikusan nőni fognak, így ehhez igazítják a költéseiket. Ha mégsem jön automatikusan a pluszbevétel jobb esetben kifeszített, rosszabb esetben fenttarthatatlan pénzügyi helyzetbe kerül a cég. Hasonlóképpen kockázatos a bővítés, külső finanszírozás bevonása is, hiszen a nem kellően végiggondolt, eredményt adott esetben nem is hozó beruházások költségét mindenképpen ki kell termelni.
Gondolni kell a külső körülmények változására is, mint akár a piaci viszonyok megváltozása, akár egy válság kitörése. Kérdés, mennyiben lehet felkészülni ezekre, mindazonáltal ha egy cégnek nincs tartaléka, ha nem tud gyorsan reagálni, akkor nem vagy csak nagyon meggyengülve képes túlélni a kríziseket.
A cégvezetésnek a Reconcept szerint érdemes néhány alapszabályt figyelembe venni. Így folyamatosan értékelnie kell a döntéseket, s azokat kontroll alatt kell tartani, belső tartalékot kell képezni, elemezni kell a versenytársakat és végül fejleszteni kell. Ezt hívhatjuk innovációnak vagy az értékesítés fejlesztésének, a lényeg a folyamatos megújulás.