Titkok övezik Magyarország benzinárhelyezését

Érdekes a magyar üzemanyagár a környező országokéhoz viszonyított helyezése.

 

A hazai nagykereskedelmi tarifát a ­piac kilenctizedét ellátó Mol határozza meg. Az Fidesz ellenzéki korában arra hivatkozva követelt adócsökkentést, hogy a magyar ár magasabb a környező országokénál. Ez igaz volt, de azzal, hogy ennek okát a magas hazai jövedéki adóban és áfában jelölték meg, ellibbentek a valóság talajától.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Ma a hazai üzemanyagot Európa legmagasabb forgalmi adója terheli és az azóta bekövetkezett jelentős forintgyengülés is felfelé tolná a viszonylagos üzemanyag-árainkat. A hazai kútárak az elmúlt évek során a környékbeliek alá estek. Az üzemanyag-tarifa ebbéli fura – politikailag is kényes – változására lapunknak nem adott senki értékelhető magyarázatot.

A Mol árképzésében még versenytársai sem találtak kivetnivalót. Mégis tény, hogy a mindenkori szlovák vagy osztrák árakhoz képest a hazaiak az elmúlt évek során több tíz százalékkal csökkentek. A Mol megkeresésünkre tagadta, hogy a hazai árak viszonylagos csökkenése mögött az ő nagykereskedelmi árpolitikájuk változása állna. Volt olyan szakértő, aki szerint világszinten nőtt a finomítók haszna. Más adóemelésekre gyanakszik. Néhány környező államban – pél­dául Romániában – tényleg emelkedett az áfa, de ebben továbbra is Magyarország a csúcstartó.  

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.