Tiltakoznak a plázások a trafikpályázat módosítása miatt

A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége szerint a dohánytermékek plázákból történő kitiltásával az állam és a vevők is rosszul járnak.

A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége nem ért egyet a Dohánytermék kiskereskedelmi jogosultság átengedéséről szóló nyilvános koncessziós pályázati kiírás módosításával, amely kitiltaná a dohányboltokat a bevásárlóközpontokból. Véleményük szerint a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányosan érintené a vásárlókat és nem utolsósorban az államot.

Két héttel a koncessziós pályázati kiírás lezárása előtt módosította a kiíró Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. (NDN Zrt.) a trafikpályázatot úgy, hogy bevásárlóközpontban lévő üzlethelyiségben dohánybolt ne tudjon nyílni. Az új pályázati kiírás ugyanis kimondja, hogy csak olyan üzletben árulható a dohány, amely 24 órán keresztül a szabad ég alól megközelíthető.

Az MBSZ szerint a kültéri bejárat megvalósítása a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szupermarketek többségében kivitelezhetetlen, vagy mivel homlokzati átalakítást igényel, építésiengedély-köteles, és lehet, hogy a plázastop hatálya alá is esik.

A kültéri bejárat kötelező előírása továbbá veszélyezteti a dohányboltok biztonságát, hiszen egy „lesötétített”, de emellett nagy értékű árukészlettel rendelkező, áltagosan 1 eladóval működő üzlethelyiségről van szó, melyet 0-24 óráig megközelíthetővé kell tenni.  

Napjainkban 118 bevásárlóközpont és 165 hipermarket fogadja a látogatókat és vásárlókat több mint 3 millió négyzetméteren. Egy-egy nagyobb bevásárlóközpont naponta áltagosan 30-45.000 látogatót fogad, amely megfelel egy közepes város lakosságának - írja az MBSZ közelménye.

„Az a véleményünk, hogy a dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányos mind a kereskedők, a vásárlók és nem utolsósorban az állam számára is. A kereskedő nagy forgalmú lokációtól esik el, a vásárló nem tudja hatékonyan és gyorsan lebonyolítani a vásárlásait, az államnak pedig a forgalomcsökkenés miatt áfakiesése lesz” – hívta fel a figyelmet Balatoniné Kiss Judit, az MBSZ főtitkára. A pályázati kiírásban nem egyértelmű a bevásárlóközpontok fogalma, pontosan kire, mely típusú kereskedelmi egységekre vonatkoznak a feltételek.


Nemrégiben az államosított dohánykereskedelmet felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) törvénymódosítást adott be, amelyben szélesítené a jövőben nyíló trafikok termékkörét.

A jelenlegi pályázati kiírás célja jelentősen megváltozott a korábbi, dohányforgalmazást szabályozó célokkal, miszerint a dohányboltok nyitási feltételeinek szigorítása mellett a Fdvtv. törvény módosításával kibővíti egyéb egészségkárosító (pl. szeszesital, energiaital) termékek értékesítésével, folytatja az indoklást Balatoniné Kiss Judit főtitkár.

A jelentkezési határidő meghosszabbítása arra is utalhat, hogy kevesebb pályázati anyag érkezett be a vártnál, az MBSZ információi szerint az eddig benyújtott pályázatok többsége bevásárlóközpontban, hipermarketben és szupermarketben lévő üzlethelyiségekre vonatkozik. A kiírás szigorítása ezen leendő dohányboltot működtető kiskereskedőket érinti hátrányosan.  


Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.