Teljes a TRAXX-flotta
A MÁV lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a 25 kétáramnemű villamos mozdony üzembe állítása lehetővé teszi a határon túli, emelt sebességű minőségi távolsági személyvonatok, valamint tehervonatok továbbítását mozdonycsere nélkül. Mindez jelentős állomás a MÁV Csoport vontatási leányvállalata, a MÁV-Trakció Zrt. gördülőállományának megújítása során.
A TRAXX mozdonyok a régebbi mozdonyokkal összevetve alacsonyabb üzemeltetési költségeik révén jelentősen költséghatékonyabban üzemelnek. A fajlagosan kedvezőbb üzemeltetési költség részben az alacsonyabb fogyasztásnak köszönhető: a kanadai-német Bombardier által gyártott mozdonyok intenzívebb gyorsítóképességük révén takarékosabb üzeműek, továbbá fékezéskor a keletkező elektromos energiát a felsővezeték-hálózatba táplálják vissza.
A mozdonybeszerzés azért is fontos, mert a MÁV-Start személyszállító vonatai felerészben mozdonyos vontatással közlekednek, a villamos üzem részaránya pedig 85 százalék. Az új mozdonyok révén lényegesen csökkennek a fajlagos, kilométerre vetített karbantartási költségek is, mivel futásteljesítményük két nagyjavítás között lényegesen nagyobb a régebbi típusú mozdonyokénál.
A korszerű villamos mozdonyok – nemzetközi forgalomban, a szükséges hatósági engedélyekkel – alkalmasak a határokon átmenő vonatok továbbítására is. Sokcélú felhasználhatóságuk révén versenyképesebb szolgáltatás ellátását teszik lehetővé.
A TRAXX mozdonyok 2011 júniusától folyamatosan álltak forgalomba. Először Budapest-Miskolc, Budapest-Püspökladány, Budapest-Sopron viszonylatban. Az elmúlt időszakban a TRAXX-ok egyik kiemelt vontatási feladata a kör IC-k (Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Miskolc-Budapest) továbbítása. E szegmensben az új mozdonyok csak 2011 decemberében több mint 50 ezer kilométert futottak, beváltva a hozzájuk fűzött elvárásokat.
A Bombardier gépei MÁV mozdonyállományának gerincét adó V43-as sorozatnál átlagosan 24,9 százalékkal kevesebb villamos energiát fogyasztottak.
A TRAXX mozdonyok Békéscsabán át Kürtösre, Székesfehérváron át Szombathelyre, valamint Debrecenen át Záhonyba is továbbítanak menetrend szerinti vonatokat. A TRAXX-ok elsősorban IC- és gyorsvonatokat utasai találkozhatnak, de vontathatnak személyvonatokat és tehervonatokat is. Tehervonatokkal legfőképpen Eperjeske-átrakó és Dunaújváros között közlekednek. A mozdonyok darabonkénti átlagos futásteljesítménye havi 22,5 ezer kilométer, a 25 egységből álló flotta ez idáig összesen több mint 2,8 millió kilométert tett meg.
A mozdonyok gyártása, leszállítása, forgalomba helyezése a Bombardier Transportation GmbH-val megkötött szerződésben foglaltak szerint történt. Az első TRAXX 2010 szeptemberében érkezett meg, ezt követően történt meg az első két mozdony üzembe helyezési próbája. Később, a TRAXX 480-001 sorozatszámú gépet a MÁV dekorációs fóliával „ruházta fel”. A MÁV első image-hordozó mozdonya Kandó Kálmán arcképével és a vasúttársaság fenntarthatósági üzenetével tiszteleg a gazdaságos, korszerű villamosítást újításával lehetővé tevő zseni előtt.
A két utolsó mozdony, a 480 024 és a 480 025 gyári futópróbájára 2012. január végén került sor, Németországban. Magyarországra 2012 februárjában érkezett meg a két utolsó TRAXX, Ferencváros állomásra. A járművek magyar hatósági próbája 2012. február elején Győr és Mosonmagyaróvár között lezárult.