Telekom: növekvő bevétel, csökkenő profit

Nőttek ugyan a Magyar Telekom bevételei, de a nyereségre ez nem mondható el: az EBITDA még akkor is csökkent, ha leszámítjuk az olyan rendkívüli tételeket, mint például a különadók. A számokból azért biztató jeleket is ki lehet olvasni. Például, hogy jövőre csaknem százmilliárdot ruháznak be.

Közzétette negyedik negyedéves számait a Magyar Telekom Nyrt., 2012 utolsó három hónapjában 3,4 százalékkal nőttek a bevételek, 2011 azonos időszakához képest. Ez Christopher Mattheisen vezérigazgató szerint nemcsak a rendszerintegrációs és IT, valamint az energiaszolgáltatásból származó bevételeknek köszönhető, hanem a rendkívül sikeres karácsonyi szezonnak is, melynek során nemcsak szolgáltatásokat, de például TV-készülékeket is nagy mennyiségben sikerült értékesíteni. Az okostelefonok népszerűségének növekedése miatt emelkedett a készülékértékesítésből származó bevétel is. 

Nem mutatnak ilyen szépen a profitot jelző EBITDA-számok: több mint ötödével esett vissza a különböző szempontok szerint tisztított nyereség, 46,7 milliárd forintról 37-re. A működéshez kapcsolódó, azaz a vizsgálattal (a montenegrói és macedón leányvállalatoknál történt pénzügyi tranzakciók tisztázása érdekében az amerikai tőzsdefelügyelet miatt kezdeményezett, több éve tartó jogi vizsgálat, amelyre tavaly 22,1 milliárd forintot fizettek ki) kapcsolatos költségek és elhatárolások, a végkielégítéssel kapcsolatos költségek, valamint a különadó és az új távközlési adó nélkül számolt EBITDA is csökkent a negyedik negyedévben. 9,1 százalékkal, 57 milliárd forintról 52,5 milliárdra. A működéshez kapcsolódó EBITDA ráta 31,8 százalék volt 2012 negyedik negyedévében, míg az előző év azonos időszakában 36,2.

Ennek oka, hogy nyereségből egyre nagyobb arányban részesedik az energia-kiskereskedelem és a rendszerintegrációs és IT-tevékenység (vagyis a 2012 folyamán külön cégbe szervezett T-Systems), viszont ezeknek a területeknek a jövedelmezősége alacsonyabb, mint a telefon- és mobilszegmensnek.

A különadó 6, míg az új távközlési adó 4,4 milliárd forint kiadást jelentett a cégnek, amely így a teljes évben 24,4 milliárd forint különadót és 8,7 milliárd új távközlési adót fizetett, így csak ezek az adók 33,5 milliárd forinttal csökkentették az eredményt.

A személyi jellegű költségek 0,6 milliárd forinttal nőttek a negyedik negyedévben az előző év azonos időszakához képest a munkabérek csökkenése ellenére, mivel az ügyfélszolgálati, értékesítési és ügyfélélmény területeken dolgozó, korábban kölcsönzés keretében foglalkoztatott munkatársak 2012. áprilistól a Magyar Telekom főállású munkavállalójaként dolgoznak tovább. Emellett 2012. negyedik negyedévben magasabb volt a végkielégítéssel kapcsolatos költségek összege – tette közzé a társaság.

A nyereségadó a 2011. negyedik negyedévi 12,7 milliárd forintról 0,8 milliárd forintra csökkent 2012. negyedik negyedévben. Az üzleti tevékenységből származó nettó cash flow 23,6 milliárd forinttal 168,8 milliárdról 145,2-re csökkent, mivel 2012-ben az SEC és DOJ vizsgálatok 22,1 milliárdba kerültek. – Ezt részben ellensúlyozta a Pro-M eladásából és a szállítók egy része esetében alkalmazott hosszabb fizetési határidőből származó működőtőke-javulás – írja a Magyar Telekom beszámolója. 

A beruházások (Capex) 83,8 milliárd forintról 92,4 milliárdra nőttek, ebben nincs benne az a 10,9 milliárd, amit a 900-as sávokért fizetett a cég, s amit most valószínűleg vissza fog kapni, miután a bíróság megsemmisítette az NMHH árverésének végeredményét. Igaz, ezekre a sávokra a Telekomnak szüksége van, s valószínű, hogy ebben az évben még meg is tenderezteti azt a hatóság.

A negyedik negyedévben a szerződéses ügyfeleknek eladott készülékek közel 90 százaléka okostelefon volt, miközben az okostelefon-vásárlóknak nagyjából 80 százaléka mobilinternet előfizetést is vett.

2012 végére már Budapest 99 százalékát és az ország több mint negyedét fedtük le 4G-vel. Ezen intézkedéseknek következtében a beruházások – a spektrum akvizíció költségei nélkül – 92,4 milliárd forintot tettek ki, amely kismértékben meghaladta a 90 milliárd forintos éves célkitűzésünket – mondta Christopher Mattheisen vezérigazgató, hozzátéve, hogy 2013-ban mintegy 92 milliárdos befektetést terveznek, a frekvenciákra fordított összeget nem számolva. A cég továbbra is erős versennyel és az ügyfelek jövedelmének korlátozott szintjével számolt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.