Mobilszámlák: egyre többen fizetnek késve
A magyar távközlési piacon nemcsak az előfizetők száma csökken, a fizetési fegyelem is romlik. Lapunk körkérdésére egyetlen szölgáltató sem kívánt pontos adatokat és tendenciákat megosztani a nyilvánossággal, de azt több cég is beismerte: észrevehető, nem pusztán statisztikai jellegű romlást regisztrálnak a számlák határidőinek betartásában. Iparági információink szerint cégektől függően 5-15 százalék között nőtt meg azon előfizetések száma, ahol a számlatartozás miatt korlátozni kellett a szolgáltatásokat, s enneél is jelentősebb mértékben növekedett azon ügyfelek száma, akik még a felfüggesztésig, vagy a híváskorlátozásig nem jutottak el, de folyamatos fizetési késedelemben vannak.
Egy mobilcégnél dolgozó, behajtási ügyekben is járatos munkatárstól úgy tudjuk: a szolgáltatók emiatt máris módosítottak általános gyakorlatukon. Ugyan a trend még nem jutott el odáig, hogy komoly extra költségeket jelentene a számlák behajtása a cégeknek, ám sok szolgáltatónál proaktív magatartásra váltottak. Például, intezívebben monitorozzák az egyes ügyfelek fizetési magatartását, a számlafizetési határidők közeledtével emlékeztető telefonhívásokkal figyelmeztetik az előfizetőket a fizetési kötelezettségükre.
Mint megtudtuk, több helyen rákérdeznek, van-e valamilyen előre nem látott, vagy eddig meg nem tapasztalt ok a fizetési késedelemre, ha az ügyfél igennel válaszol, akkor a szolgáltató igyekszik "valamilyen konstruktív" megoldást találni. Jellemző tapasztalat az is, hogy kitolták a késedelem türelmi idejét – de csak a gyakorlatban, az előfizetői szerződések ide vonatkozó passzusai azonban nem változtak. A távközlési piacon általános jelenségként kezelik, hogy szinte minden jövedelmi körben csökken valamelyest az előfizetők által elkölthető pénz: az alacsony jövedelműek körében az adóváltozások csökkentették valamelyest a fizetőképességet, ismert probléma a devizahitel-részletek drasztikus megemelkedése, de vannak olyan cégek, ahol az élelmiszerek drágulását is kockázati tényezőként kezelik. Nem számítanak poztiív fordulatra rövidtávon, hiszen, az előre jelzett Áfa-emelés és az egyéb extra adók további nehézségeket jelentenek majd az ügyfeleknek.
Ha az előfizetők fizetőképességének általános csökkenésére nem is, de a váratlan helyzetekre átmenetileg megoldást nyújthat a számlabiztosítás. A piacon elsőként, a Magyar Telekom és a Union közös konstrukciója jelent meg, olyan biztosítást nyújtanak a Telekom ügyfelei számára, amely a munkahely elvesztése vagy tartós keresőképtelenség esetén megoldást jelent a telefon, internet vagy TV számlájuk kifizetésére. A számlabiztosítást jelenleg a Telekom 1,7 millió szerződéses mobil, illetve 1,6 millió vezetékes telefonszolgáltatást használó lakossági ügyfele kötheti meg, miközben a cég tájékoztatása szerint az ügyfelek elenyésző része rendelkezik ilyen biztosítással, annak ellenére, hogy az aktívan dolgozók közel háromnegyede úgy érzi: ha elveszítené munkahelyét, problémát okozna számára a számlák kifizetése.
A biztosítási összeget közvetlenül a telefonszolgáltatónak fizeti a biztosító, a bzitosított pedig a havi díjat a számlával fizetheti ki. A biztosítás akkor is fedezetet jelent az ügyfél számlájának rendezésére, ha a közös megegyezéssel megszűnő munkaviszony felbontásának oka nem nevesített. A konstrukció betegség vagy baleset esetén 60 napot meghaladó keresőképtelenség esetén is fedezetet nyújt. A biztosított azt is eldöntheti, hogy a családon belül, vagy a szolgáltatások között megosztva szeretné felhasználni a térítésként nyújtott összeget, de a biztosítás csak 6 hónapig fizet, az ügyfél választásától függően havi tíz-, vagy tizenötezer forintos értékhatárig.
A Magyar Telekom és az Union Biztosító 2008 óta kínál közös konstrukciókat: eddig közel 150 ezer ügyfél választotta a családi baleset-biztosítást, és népszerű az sms-ben köthető utasbiztosítás is – írja a Magyar Telekom.
Az előfizetők által igénybe vett szolgáltatások átlagos költségei
Mobil költések
Egy szerződéses mobil előfizető átlagos havi költése: 5 956 Ft
Vezetékes költések
Egy vezetékes telefon előfizető havi átlagos telefonköltsége: 3 427 Ft
Egy vezetékes szélessávú internet előfizető átlagos havi költése: 3 944 Ft
Egy TV előfizető átlagos havi költése: 2 949 Ft
(Forrás: Magyar Telekom Éves Jelentés 2010)