Telefonon kaszál a MÁV: fizetni már mobillal is lehet
Kímélné pénztárosait a vasút személyszállító cége: a MÁV-Start Zrt. csütörtök reggel nyolc órakor bekapcsolta új kényelmi szolgáltatását. A három mobiltelefon-szolgáltató, a Telenor Magyarország, a T-Mobile és a Vodafone Magyarország közreműködésével tető alá hozott mobiltelefonos fizetés lehetősége elsősorban az utasok kényelmét szolgálja. De a remények szerint hozzájárulhat a jegypénztárak előtt kígyózó sorok rövidüléséhez is, amivel a vasutasok életét is megkönnyítheti. A cél azonban nem ez, és még egyébként is távol van.
Aki fél a bankkártyától, fizessen mobillal vonatjegyéért – summázta új szolgáltatásuk lényegét Zaránd György. A MÁV-Start vezérigazgató-helyettese szerint, a vasút 2008-ban beindított internetes jegyértékesítési szolgáltatására építkező fejlesztéssel, cégük fontos állomáshoz érkezett. Lehetővé vált, hogy az elektronikusan jegyet váltók akár bankkártyájuk és bankszámlájuk használata nélkül, kizárólag mobilegyenlegük terhére rendezzék a társaság honlapján kiválasztott vasúti utazásuk költségeit.
A J-Projekt munkanéven tavaly útjára indított program végső állomása az elektronikus jegyek bevezetése lesz. A menetjegy megváltásától az ellenőrzésig papír nélküli jegyek leghamarabb másfél év múlva, a folyamatban lévő fejlesztések befejezése után jelenhetnek meg. A rendszer sokaknak ismerős lehet, hiszen ahogy már ma is, majdani használói akár otthoni számítógépükön megvásárolhatják vonatjegyeiket és fizethetnek a vasút szolgáltatásaiért. Az újdonság az lesz, hogy a megváltott jegyet mobiltelefonjukban magukkal vihetik, és nem lesz szükség az otthoni vagy a pályaudvari nyomtatásra. A jegyek ellenőrzésére a vonatok fedélzetén dolgozó kalauzok speciális kódolvasó berendezéseket kapnak.
A mintegy hárommillió forintos költséggel életre hívott mobiltelefonos fizetés csupán az egyik apró részlete a 2013 végére kiépülő teljes rendszernek. Ennek megfelelően lényegesen kevesebbet is tud, mint a tervezett teljes szolgáltatás. Az utazóknak így egyelőre be kell érniük azzal, hogy mobilszámlájuk terhére csak a teljes árú jegyeket válthatják meg. A különféle szociálpolitikai, vagy üzleti kedvezményeket tartalmazó menetjegyek vásárlására csak akkor használhatják majd, he ezt a jogi szabályozás lehetővé teszi.
A vasútnál ezzel együtt azt remélik, hogy a 130 és 7500 forint közötti jegyárak rendezésére igénybe vehető új szolgáltatás hozzájárul majd a MÁV-Start rendszerében végrehajtott 1,2 millió elektronikus tranzakció számának további növekedéséhez. A társaság a bankkártyás fizetésre épülő internetes értékesítés révén hetente mintegy tízezer jegyet ad el.
Mindenesetre, aki kedvet kap a mobiltelefonos vonatozáshoz, a MÁV-Start tájékoztatása szerint a társaság honlapján végrehajtható előzetes regisztráció után választhat a bankkártyás, illetve a mobilos fizetés között. Az utóbbira kattintók nevük és születési évük, illetve mobiltelefonszámuk bebillentyűzése után egy, a jegyvásárlást jóváhagyó üzenetet kapnak. Ha ezt megválaszolják, újabb szöveges üzenetben kapják meg az igazolást a jegyvásárlásról.
Az okostelefonokon is elérhető szolgáltatást használóknak az üzenetben érkező tíz számjegyű azonosító kód birtokában már csak jegyüket kell kinyomtatniuk. Amit megtehetnek egy számítógép és a hozzá csatlakoztatott nyomtató, vagy a MÁV vasútállomásain elhelyezett hatvan terminál valamelyikének segítségével. A vasútnál azonban figyelmeztetnek: jegynyomtatás nélkül egy ideig még senki ne szálljon vonatra, a kalauzok ugyanis nem automaták, jegy helyett nem érik be kódokkal.