Telefonálni kell, hogy fizessen a biztosító
Érdemes előre felkészülni a váratlan helyzetekre a külföldi utazások során – tanácsolja a K&H Biztosító. A társaság szerint néhány dolgot kell csak szem előtt tartani, így könnyebben megoldhatók a problémák, és baj esetén is megmenthető a nyaralás.
Kéringer Csaba, a K&H Biztosító nem-élet termékmenedzsment és kockázatvállalás vezetője szerint káresemény bekövetkezésekor mindenképpen érdemes haladéktalanul értesíteni a biztosítót, ám fejben kell tartani néhány alapvető szabályt is, hogy elkerüljük a felesleges utánajárást, és bosszúságot
Hasznos például, ha az utazás során végig magunknál tartjuk az utasbiztosításról szóló kötvények számát, és a biztosító telefonszámát, hiszen ezekre lesz szükség baj esetén. Érdemes ezeket több helyre is felírni, hogy – egy lopás esetén is – valahol biztosan meglegyenek.
Fontos, hogy balesetnél és lopásnál értesítsük a helyi hatóságokat, hiszen az eljárás megindulásához és a kárrendezéshez ez feltétlenül szükséges. A káreseményről szóló igazolást pedig mindjárt a jegyzőkönyvek felvételét követően szerezzük be, mert a hazautazást követően ez már nehézkes, sok esetben lehetetlen. Lopás esetén a rendőrségen készült jegyzőkönyvet szintén tartsuk meg.
A baleset vagy betegség miatt szükségessé váló kórházi kezeléskor felmerült költségeket a biztosító általában közvetlenül rendezi a kórházzal. Amennyiben lehetséges – nincs szükség vészhelyzeti beavatkozásra – még a kezelés megkezdése, az orvos kiválasztása előtt hívjuk fel a biztosítót, így el lehet kerülni az utólagos vitákat, bonyodalmakat. Az ellátást nyújtó orvosnak vagy kórháznak a társaság ilyenkor költség-átvállalási nyilatkozatot küld, amelyben vállalja, hogy a költségeket közvetlenül kifizeti, így bennünket a helyszínen valószínűleg nem terhel költség. A felmerült egyéb kiadásokat viszont – így például a gyógyszerek árát – a helyszínen kell kifizetni, és utólag, számla ellenében téríti meg a biztosító.
Ha irataink tűnnek el, azokról is vetessünk fel részletes jegyzőkönyvet, úti okmány ideiglenes pótlásához pedig vegyük igénybe a helyi külképviselet segítségét – több biztosítás ennek költségeit is fedezi. Amennyiben a bankkártyánkat lopták el, annak letiltásáról azonnal intézkedjünk a számlavezető pénzintézetnél, hiszen csak így lehet biztosítani, hogy a számlához más ne férhessen hozzá. A bankkártya azonosító kódjait pedig ne tartsuk annak közelében (például egy kis papíron a pénztárcában), hiszen ebben az esetben kár bekövetkeztekor nem számíthatunk kártérítésre.
„Fontos tisztában lenni azzal is, mire vonatkozik a biztosítás: a nagy értékű sportfelszerelések vagy műszaki cikkek sérülését, eltulajdonítását ugyanis nem minden esetben fedezik a szerződések. Ugyanígy külön figyelni érdemes például arra is, hogy a veszélyesebb sporttevékenységek során bekövetkezett eseményekre vonatkozik-e a biztosítás” – mondta el a szakértő.
Négy alapszabály külföldi nyaraláskor
- Kössünk a nyaralás céljának megfelelő védelmet nyújtó utasbiztosítást.
- A biztosító telefonszámát és a biztosítási kötvény számát több helyre írjuk fel, és mindig legyen kéznél egy példány.
- Haladéktalanul értesítsük a biztosítót, ha megtörtént a baj – segítenek abban is, mi a teendőnk, kihez fordulhatunk.
- Őrizzünk meg minden dokumentumot a káreseményről.