Teherkompot kap Esztergom
Megkapják az esztergomiak, ami már bizonyára nagyon régen hiányzott: jövő tavasztól jöhetnek a kamionok. Az országgyűlési választási kampány keretében legalábbis teherkompot ígért a városnak Völner Pál. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára új hidat nem adhatott, de bejelentése szerint a közvetlen észak-déli irányú teherforgalmi kapcsolat felvirágoztatása jegyében tervezett fejlesztés nyomán naponta 70-80 kamion lépheti át a magyar-szlovák határt a Dunán.
Lehet találgatni, a közúti teherforgalom felfuttatásának az Esztergomban élők végül menyire örülnek majd. Ettől függetlenül azonban kétségtelen: a 2001-ben átadott Mária Valéria-hidat a tehergépkocsik a súlykorlátozás miatt nem használhatják. A legközelebbi hidak pedig 40-50 kilométerre állnak. A kamionok nyugati irányban a komáromi Erzsébet, keletre a budapesti Megyeri hídon kelhetnek át. A közúti áruszállítás az esztergomi, dorogi és párkányi térség között így csak nagy kitérővel, jelentős többletköltséggel és időveszteséggel, na meg felesleges környezetterheléssel oldható meg.
Az NFM közleménye szerint mindenesetre a teherkomp kikötője Esztergomtól mintegy 1,5 kilométerre nyugatra épülhet meg. A magyar-szlovák közös beruházás uniós és nemzeti forrásokból összesen mintegy nettó 3,85 millió euró támogatást kap. A 400 négyzetméter rakfelületű teherkomp 16 tonna tengelyterhelés elviselésére, a járművek méretének és terhelésének függvényében négy kamion egyidejű szállítására lesz alkalmas. A becsült átkelési időtartam a beszállítás kezdetétől a kihajózás befejezéséig mintegy 15-25 perc.
És leírták azt is: „A fejlesztés jótékonyan hat az érintett térségek gazdasági fejlődésére, katalizátorként működik újabb munkahelyek teremtésében, a már itt működő vállalkozások tevékenységének élénkítésében, új beruházások ösztönzésében. A teherkomp üzembe helyezése egy környezetkímélő szállítási rendszer kialakításának első lépése. Működtetése hozzájárulhat ahhoz, hogy a 11-es főút teherforgalmának jelentős része egy többféle szállítási módot kombináló logisztikai központ segítségével vasútra vagy vízre terelődjön át" – fejtette ki Völner Pál.
Loppert Dániel, a magyarországi vezető partner Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője pedig elmondta azt is: a beruházásban 605 méteres kikötői út épül, a kikötő területén kiszolgáló konténer irodaépület, parkoló és belső szervizút létesül. A projekt kivitelezési és mérnöki közbeszerzési eljárásai folyamatban vannak, a szerződéseket még az idei év első felében aláírhatják a nyertesekkel.