A taxisok szerint titkos feketelista alapján büntet a BKK

Kiborultak a fővárosi taxisok a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) gyakorlatán, ezért szerda reggel – a fővárosi közgyűlés ülését megelőzően – a városháza előtt sajtótájékoztatót tartottak.

A Magyar Taxisok Szakszervezetének (MTSZ) illetékesei arról számoltak be, hogy mintegy 27 társaság, csaknem ezer érintett autója nem kapja meg a működéséhez szükséges minősítést, mert a BKK taxidivíziójának vezetője, Komáromi Endre másfél-két hónapja egy illegális „feketelistát" hozott létre. Amely vállalkozás ezen szerepel, annak autóit, sofőrjeit nem minősítik az ügyintézők, így az érintettek munkája ellehetetlenül – jelentette ki Karsai Katalin, az érdekvédelem kommunikációs vezetője. (Ehhez szorosan hozzá tartozik, hogy a 27 emlegetett társaság nem azonos a fuvarszervező cégekkel. Itt olyan vállalkozásokról van szó, amelyeket sofőrök hoztak létre, s ezek működtetik, adják bérbe az autókat.)

A kommunikációs vezető a Népszabadság kérdésére elmondta, hogy a feketelista létezéséről jegyzőkönyvük is van. Az egyik, érintett sofőr esetében ugyanis a sokadik minősítési próbára – november 27-én – már ügyvéd társaságában mentek el, s az elhangzottakról jegyzőkönyvet vettek fel. A lapunknak megmutatott papírok szerint a szemlét azért tagadták meg, mert az autó „a taxi flottakezelő feketelistáján volt”. Szerintük a tarthatatlan gyakorlat hátterét az is bizonyítja: az ügyintéző jelezte a BKK felé, hogy a történtekről dokumentumok készültek. Ezek után szinte azon nyomban telefonon értesítették a sofőrt egy új vizsgálat lehetőségéről, amelyen különösebb gond nélkül meg is kapta a taxizáshoz szükséges minősítést.

Karsai Katalin a Városháza előtt
Karsai Katalin a Városháza előtt
Soós Lajos / MTI

A szakszervezet rámutatott: azért tartottak most sajtótájékoztatót, mert arra kívánják felhívni a főpolgármester figyelmét, hogy – igaz, más ügyben tett – segítségnyújtási szándéka az egyik „beosztottján megbukott”. A kommunikációs vezető kifejtette, hogy október végén tartott közgyűlésen döntöttek a városatyák a taxidroszt használati díjának emeléséről. Ezen a közgyűlésen az érdekvédelem szót kért, s jelezték, hogy szeretnék, ha közösségüket érintő kérdésekben maguk is elmondhatnák véleményüket. Akkor Tarlós István azt mondta: a szakszervezet álláspontjait a rendelet elfogadását követő harminc napon belül meghallgatják, s a városvezető felszólította a BKK-t, hogy a jelzett időponton belül üljön asztalhoz az érdekvédelemmel. (Ezen az MTSZ már felvetette volna a közben tudomásukra jutott feketelista kérdését is.)

A történtek ellenére semmilyen megbeszélés nem zajlott le a felek között, mert a megadott harmincnapos határidő utolsó napjaiban érkezett csak levél a MTSZ-hez egy lehetséges időponttal. Ám erről sem tudtak, mert a levél „alibiből rossz címre ment”. Az érdekvédelem szerint a BKK lépése nem volt véletlen, csak időhúzás volt, s a tárgyalásokat kívánták ellehetetleníteni. Az MTSZ részéről hangsúlyozták: nem akarnak balhét, de senkivel nem vállalnak közösséget, aki ezt a helyzetet fenntartja, és igyekeznek kiállni igazukért, a törvényes megoldások hívei.

Ezt követően a Fővárosi Közgyűlés ülésének napirend előtti vitájában Horváth Csaba (MSZP) azt kérte, hogy a MTSZ képviselői hadd szólaljanak fel a budapesti taxirendelet ügyében, és folytassanak velük érdemi tárgyalást, ahogy ezt korábban megígérték – tájékoztaott az MTI.

Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője elmondta, megpróbálták felvenni a kapcsolatot a szakszervezettel, de ez nem volt sikeres, majd eljutottak egy képviselőjükhöz, aki azt közölte, hogy nem tud részt venni a megbeszélésen. Dabóczi Kálmán ezt követően - Tarlós István főpolgármester felkérésére - egy jövő csütörtöki időpontot javasolt az egyeztetésre a taxis szakszervezetnek, amely azt elfogadta.

A BKK kora este egy MTI-hez eljuttatott közleményben cáfolta a feketelista létét. „A Budapesti Közlekedési Központ nem használ fővárosban működő taxis vállalkozásokról készített illegális feketelistát, az ellenőrzés során fokozott figyelemmel jár el a feketén szolgáltató vállalkozásokkal szemben" - hangzik a közlemény, amely szerint a BKK mint közlekedésszervező a minősítést mindig a törvényi előírásoknak és a taxirendeletnek megfelelően végzi, és egyetlen vállalkozás minősítését sem utasította el.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.