Távozik az MVM rekordnagyságú reklámkeretének irányítója
Itt még sütött rá a nap Szigetváry Zsolt / MTI |
Közös megegyezéssel távozik az állami MVM Magyar Villamos Művek kommunikációs igazgatói posztjáról Felkai György - értesültünk több egymástól független forrásból. Az MVM kérdéseinkre későbbi tájékoztatást ígért; az érintett információnkat sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta.
Felkai szakmáját újságíróként kezdte, majd nemzetközi társaságoknál és a Molnál kommunikációs tanácsadóként-vezetőként tevékenykedett, a 2010-es kormányváltás után került az MVM eme csúcsposztjára. Ekkor került egy Simicska Lajos és Nyerges Zsolt Fidesz-közeli vállalkozókhoz köthető, ma Közgép-tulajdonú energiacégtől az MVM élére Baji Csaba is. Az MVM hirdetési-szponzorációs költségvetése évi mintegy tízmilliárd forint. Ez az egyik legbővebb a hazai vállalatok sorában, a Mol harmadennyit szán e célokra.
A tízmilliárdos kalapba tartozik a cégeknek energiát értékesítő MVM Partner éppúgy, mint a paksi atomerőmű népszerűsítő kamionja vagy az új atomblokkok felépítéséhez hírt verő kampányok. Az MVM ízlése szerteágazó: a zenét, a filmeket vagy a sportot éppúgy támogatják, mint a beteg gyerekeket. A csoport évente akár milliárdokkal bővülő reklámbüdzséjének elköltésében 2010 óta kikristályosodtak bizonyos irányok. A legnagyobb, ötmilliárdos tétel tavaly a paksi atomerőműtől az Andy Vajna kormánybiztos felügyelte Magyar Nemzeti Filmalaphoz került.
A csoporton belül csak maga az MVM által 2014 áprilisáig megkötött reklámcélú szerződések friss listáján ott találjuk 85 millióval a Simicska Lajos és társai áttételes tulajdonában álló Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft.-t. Ez a társaság üzemelteti az atomerőművet népszerűsítő kamiont, és csábítja MVM-sátorba a könnyűzenei fesztiválok közönségét. A Mahir testvércége, a „közszolgálati” műsorairól ismert Hung-Ister 52 milliót, az MKB Veszprém Kézilabda Zrt. 165 milliót, az A38 rendezvényhajót üzemeltető Zászlóshajó Kft. pedig 60 milliót kapott. E cég Patonai Péter résztulajdonában áll, akinek a 2000-es évek elején a Magyar Fejlesztési Bank elnökeként Simicska Lajos adott tanácsokat. A listán legnagyobb, 550 milliós médiavásárlói keret a nemzetközi hátterű, majd más állami gigamegbízásokhoz is jutó Vivakinak jutott. E cégen keresztül a hirdetések ellenértéke ugyanakkor zömében szintén a Simicska-körnél kötött ki.
A Vivakit leszámítva az MVM hirdetési-támogatási szerződéseinek többsége is a Simicska-érdekszférát gazdagította. A nem reklámcélú megbízások közül az egyik legnagyobb, 261 milliós a szintén Simicskáékhoz sorolható ÁKMI Kft.-nek jár. Az adatait bírósági döntésekre közzétevő MVM-től azt is tudhatjuk, hogy az atomerőmű bővítésének népszerűsítését a szintén Patonai-résztulajdonú, az elmúlt évek során szintén jelentős állami megbízásokhoz jutó I. M. G. Inter Media Group intézheti közel 200 millióért.
A hirdetéseket vizsgáló Kantar Mediától kapott adataink szerint az MVM reklámköltése az elmúlt négy év során közel megtízszereződött. Míg 2009-ben listaáron 165 milliót érő hirdetésekben jelent meg, addig a szám tavaly már megközelítette a másfél milliárdot, és 2014 első fele is hozta a tavalyi szintet. A szakcég felhívja a figyelmet, hogy ez listaár, vagyis nincsenek benne az esetenként jelentős összegű kedvezmények.
Tavaly a legnagyobb hirdetési megrendelések az MVM-csoporttól a Class FM rádióhoz, a Publimont reklámcéghez, a Magyar Nemzethez, a Metropolhoz, a Music FM-hez és a Heti Válaszhoz kerültek. Ezek rendre a Simicska–Nyerges-érdekkörbe sorolhatók. A listán szerepel még az Indexet is kiadó Cemp, a Peron Reklámban Publimont-társ JCDecaux, a szintén kormányközeli Magyar Hírlap, valamint a Sport1 tévé. A Mahir-hirdetőoszlopokat, a Hír TV-t (ezek szintén Simicska-érdekeltségek), illetve az Echo TV-t, az ATV-t, a járműreklámot és építkezési hálókat a Kantar Media nem méri vagy nem kap róluk bevallást.
MVM-es forrásaink nem osztják azt a véleményt, hogy reklámköltéseik jelentős része Simicska-közeli vállalkozásoknál köt ki. Egyes források ugyanakkor Felkai állítólagos elmozdítását az úgymond dúló „Orbán–Simicska-háború” egyik tisztáldozataként értelmezik. Tudvalévő: Seszták Miklós fejlesztési miniszter az állami cégeknek továbbra sem engedi a szerződéskötést.
Az MVM top 10 reklámköltése listaáron 2013-ban (millió forint)
Class FM (rádió): 324
Publimont (köztér): 305
Magyar Nemzet (napilap): 191
Metropol (napilap): 150
Music FM (rádió): 86
CEMP* (internet): 64
Jcdecaux (korábban Epamedia) (köztér): 54
Heti Válasz (folyóiratok): 50
Sport1 (kábeltelevízió): 37
Magyar Hírlap (napilap): 33
* például Index, Totalcar, Velvet, SportGéza, Inforádió online, részben Napi.hu
Forrás: Kantar Media
Az MVM-csoport listaáras reklámköltése (millió forint)
2009: 165
2010: 357
2011: 742
2012: 795
2013: 1491
2014*: 757
* I. félév
Forrás: Kantar Media