Távozik az MVM rekordnagyságú reklámkeretének irányítója

Távozik posztjáról Felkai György, az MVM kommunikációs igazgatója. Ma már az országban az állami energiaholding rendelkezik az egyik legnagyobb céges reklámkerettel, amit az elmúlt négy év során jellemzően egy irányba osztottak.
Itt még sütött rá a nap
Itt még sütött rá a nap
Szigetváry Zsolt / MTI

Közös megegyezéssel távozik az állami MVM Magyar Villamos Művek kommunikációs igazgatói posztjáról Felkai György - értesültünk több egymástól független forrásból. Az MVM kérdéseinkre későbbi tájékoztatást ígért; az érintett információnkat sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta.

Felkai szakmáját újságíróként kezdte, majd nemzetközi társaságoknál és a Molnál kommunikációs tanácsadóként-vezetőként tevékenykedett, a 2010-es kormányváltás után került az MVM eme csúcsposztjára. Ekkor került egy Simicska Lajos és Nyerges Zsolt Fidesz-közeli vállalkozókhoz köthető, ma Közgép-tulajdonú energiacégtől az MVM élére Baji Csaba is. Az MVM hirdetési-szponzorációs költségvetése évi mintegy tízmilliárd forint. Ez az egyik legbővebb a hazai vállalatok sorában, a Mol harmadennyit szán e célokra.

A tízmilliárdos kalapba tartozik a cégeknek energiát értékesítő MVM Partner éppúgy, mint a paksi atomerőmű népszerűsítő kamionja vagy az új atomblokkok felépítéséhez hírt verő kampányok. Az MVM ízlése szerteágazó: a zenét, a filmeket vagy a sportot éppúgy támogatják, mint a beteg gyerekeket. A csoport évente akár milliárdokkal bővülő reklámbüdzséjének elköltésében 2010 óta kikristályosodtak bizonyos irányok. A legnagyobb, ötmilliárdos tétel tavaly a paksi atomerőműtől az Andy Vajna kormánybiztos felügyelte Magyar Nemzeti Filmalaphoz került.

A csoporton belül csak maga az MVM által 2014 áprilisáig megkötött reklámcélú szerződések friss listáján ott találjuk 85 millióval a Simicska Lajos és társai áttételes tulajdonában álló Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft.-t. Ez a társaság üzemelteti az atomerőművet népszerűsítő kamiont, és csábítja MVM-sátorba a könnyűzenei fesztiválok közönségét. A Mahir testvércége, a „közszolgálati” műsorairól ismert Hung-Ister 52 milliót, az MKB Veszprém Kézilabda Zrt. 165 milliót, az A38 rendezvényhajót üzemeltető Zászlóshajó Kft. pedig 60 milliót kapott. E cég Patonai Péter résztulajdonában áll, akinek a 2000-es évek elején a Magyar Fejlesztési Bank elnökeként Simicska Lajos adott tanácsokat. A listán legnagyobb, 550 milliós médiavásárlói keret a nemzetközi hátterű, majd más állami gigamegbízásokhoz is jutó Vivakinak jutott. E cégen keresztül a hirdetések ellenértéke ugyanakkor zömében szintén a Simicska-körnél kötött ki.

A Vivakit leszámítva az MVM hirdetési-támogatási szerződéseinek többsége is a Simicska-érdekszférát gazdagította. A nem reklámcélú megbízások közül az egyik legnagyobb, 261 milliós a szintén Simicskáékhoz sorolható ÁKMI Kft.-nek jár. Az adatait bírósági döntésekre közzétevő MVM-től azt is tudhatjuk, hogy az atomerőmű bővítésének népszerűsítését a szintén Patonai-résztulajdonú, az elmúlt évek során szintén jelentős állami megbízásokhoz jutó I. M. G. Inter Media Group intézheti közel 200 millióért.

A hirdetéseket vizsgáló Kantar Mediától kapott adataink szerint az MVM reklámköltése az elmúlt négy év során közel megtízszereződött. Míg 2009-ben listaáron 165 milliót érő hirdetésekben jelent meg, addig a szám tavaly már megközelítette a másfél milliárdot, és 2014 első fele is hozta a tavalyi szintet. A szakcég felhívja a figyelmet, hogy ez listaár, vagyis nincsenek benne az esetenként jelentős összegű kedvezmények.

Tavaly a legnagyobb hirdetési megrendelések az MVM-csoporttól a Class FM rádióhoz, a Publimont reklámcéghez, a Magyar Nemzethez, a Metropolhoz, a Music FM-hez és a Heti Válaszhoz kerültek. Ezek rendre a Simicska–Nyerges-érdekkörbe sorolhatók. A listán szerepel még az Indexet is kiadó Cemp, a Peron Reklámban Publimont-társ JCDecaux, a szintén kormányközeli Magyar Hírlap, valamint a Sport1 tévé. A Mahir-hirdetőoszlopokat, a Hír TV-t (ezek szintén Simicska-érdekeltségek), illetve az Echo TV-t, az ATV-t, a járműreklámot és építkezési hálókat a Kantar Media nem méri vagy nem kap róluk bevallást.

MVM-es forrásaink nem osztják azt a véleményt, hogy reklámköltéseik jelentős része Simicska-közeli vállalkozásoknál köt ki. Egyes források ugyanakkor Felkai állítólagos elmozdítását az úgymond dúló „Orbán–Simicska-háború” egyik tisztáldozataként értelmezik. Tudvalévő: Seszták Miklós fejlesztési miniszter az állami cégeknek továbbra sem engedi a szerződéskötést.

 

Az MVM top 10 reklámköltése listaáron 2013-ban (millió forint)

Class FM (rádió): 324

Publimont (köztér): 305

Magyar Nemzet (napilap): 191

Metropol (napilap): 150

Music FM (rádió): 86

CEMP* (internet): 64

Jcdecaux (korábban Epamedia) (köztér): 54

Heti Válasz (folyóiratok): 50

Sport1 (kábeltelevízió): 37

Magyar Hírlap (napilap): 33

* például Index, Totalcar, Velvet, SportGéza, Inforádió online, részben Napi.hu

Forrás: Kantar Media

 

 

 

Az MVM-csoport listaáras reklámköltése (millió forint)

2009: 165

2010: 357

2011: 742

2012: 795

2013: 1491

2014*: 757

* I. félév

Forrás: Kantar Media 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.