Távozik a Tesco vezérigazgatója
A Tescónál komolyak lehetnek a gondok, hiszen Alan Stewart, a Marks & Spencer ruházati lánc pénzügyi igazgatójának leigazolását is nemrég jelentették be, ő ugyanezt a posztot tölti majd be új cégénél. A két új topmenedzserrel szemben megfogalmazott alapelvárás, hogy csábítsák vissza azt az egyre szélesebb vásárlói kört, amelyet az olcsó német diszkontok, kiemelten az Aldi és a Lidl, agresszív árpolitikájukkal „elszívtak" tőlük.
Számos Tesco-részvényes is úgy látta, hogy Philip Clarke alkalmatlan erre a feladatra. Richard Broadbent elnök a közleményben méltatta Clarke rugalmasságát, azt, hogy a stratégiaváltást igénylő megújulás érdekében hajlandó félreállni és átadni másnak a marsallbotot. Hogy ebben mennyi az udvariassági gesztus, az más kérdés, mindenesetre az igazgatótanács hálát mondott Clarke-nak az elvégzett munkájáért. Elemzők szerint Clarke 2011-es kinevezésekor terhes örökséget vett át elődjétől, a legendás Sir Terry Leahy-től, ami a nagy-britanniai fejlesztések elhanyagolását és a kudarcos tengerentúli – elsősorban észak-amerikai – terjeszkedést illeti.
Bryan Roberts, a Kantar Retail iparági szakértője a BBC-nek úgy fogalmazott, hogy ugyan Clarke számos eredményt ért el, ám a hazai piacon a megváltozott vásárlói szokások kezeléséhez szükséges struktúraváltást már nem tudta levezényelni, ezért kell távoznia – de nem saját akaratából. Két hónapja az akkor 54 éves vezérigazgató azt mondta, hogy a 60. születésnapját is a cégnél szeretné ünnepelni. Ez elképzelhető, de csak ha vásárlóként marad hű a Tescóhoz, amely fennállása óta első ízben nevezett ki kívülről érkező vezérigazgatót.
A befektetők szerint konstruktív döntés született, lelkesedésük a cég árfolyamának 2,2 százalékos azonnali emelkedésében is testet öltött. A Tesco részvényeivel egy évvel ezelőtt még 5,7 dolláron kereskedtek, most 4,9 dollárnál jár a kurzus. A kiskereskedelmi lánc a februárral véget ért üzleti évében 70,9 milliárd fontos forgalmat bonyolított le, ez 0,3 százalékkal haladja csupán meg az egy évvel korábbit. A nyereség viszont eközben hat százalékkal 3,3 milliárd fontra esett vissza.