Tartsd életben!

A hirtelen szívhalál vezető halálok, mire kiérnek a mentők, legtöbbször már késő. Sokan azért halnak meg, mert a szájból szájba történő lélegeztetést a döntő többség nem tudja, nem meri vagy nem akarja alkalmazni.

Pedig befúvásos lélegeztetés nélkül, kizárólag a mellkas nyomásával is lehet sikeresen újraéleszteni, csak nem tudunk róla. Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány nemrégiben országos kampányt indított el, hogy ez a helyzet megváltozzon.

KÉTPERCES GYORSTALPALÓ

Van úgy, hogy néha keménynek kell lenni... – ezzel a mondattal kezdődik a figyelemfelhívó kampány kétperces kisfilmje, amely az angol British Heart Foundation azonos célból készült 2011-es kampányfilmjének adaptációja.

Csuja nemcsak mondja, mutatja is, mit és hogyan
Csuja nemcsak mondja, mutatja is, mit és hogyan
Fotó: Human Dialog

A Valami Amerika 2 színészeivel, Herendi Gábor rendezésében forgatott, a vígjáték gegjeire épülő magyar remake a humor és a zene segítségével próbálja megjegyezhetővé tenni a kizárólag a mellkas nyomására irányuló, laikus újraélesztés legfontosabb lépéseit. A „főszereplő” Csuja Imre, a filmet néhány hét leforgása alatt már majdnem 440 ezren látták a YouTube-on.

NEM TUDUNK ÚJRAÉLESZTENI

Magyarországon naponta átlagosan hetven ember válik a hirtelen szívhalál áldozatává. Az esetek 90%-ában a segítség akadálya a felkészületlenség és a félelem. Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány által végzett nagy elsősegélyteszt eredményei némi javulást mutattak ugyan 2013-ról 2014-re, de kiderült az is, hogy az újraélesztéssel kapcsolatos kérdésekben még nagy a tanácstalanság. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy sokan, ha tudják is, mit kell tenni, nem mernek vagy nem akarnak cselekedni, mivel vagy nem szeretnének szájon át érintkezni más emberekkel, vagy attól félnek, hogy kárt okoznak másokban.

ELÉG A MELLKAS NYOMÁSA

Holott a mellkas másodpercenként kb. kétszeri, erős, 4-5 cm mélyre történő nyomásával ugyanúgy menthetnek életet. A megfelelő ütemben és erővel végzett mellkaskompresszió is teljesen elfogadott módszere annak, hogy a szakemberek megérkezéséig életben tartsuk bajba jutott társunkat.

– A kampány első szakaszában az a cél, hogy minél több emberhez eljusson a film. Nagyon bízunk abban, hogy a humoros jelenetek és a jól ismert dallam vészhelyzetben is előjön majd, önbizalmat és bátorságot ad, s cselekvőképessé teszi a potenciális életmentőket. Sokan attól is félnek, hogy a mellkas nyomásával esetleg valami bajt okoznak. De egy törött borda még mindig semmi az életben maradáshoz képest. Ez is elhangzik a filmben – fogalmaz dr. Czakler Éva, az Országos Mentőszolgálat Alapítvány alelnöke, mentőorvos.

Karitatív felajánlás

A kampányfilm az angol és a magyar alapítvány egyeztetéseit követően, a Human Dialog és gyártópartnerei, valamint a színészek karitatív felajánlásaként jöhetett létre. Az országos kampányban társadalmi felelősségvállalási programja keretében többek között részt vesz az Office Depot is.

Bővebb információk az Országos Mentőszolgálat Alapítvány honlapján.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.