Tarolnak az internetes áruházak

Becslések szerint 131 millió amerikai vásárolt ajándékot az interneten a Cyber Monday-n. Az okostelefon és a tablet volt a nyerő.

Az első becslések szerint legalább 19 százalékkal költöttek többet karácsonyi ajándékra az amerikaiak az internetes kereskedelem legforgalmasabb napjának számító Cyber Monday-n. A hétfői online „bevásárló körúthoz” a tavalyinál másfélszer többen használták táblagépüket és okostelefonjukat, a megrendelések immár egyharmadát ezekről adták le.

A vásárlók a böngészéshez inkább az okostelefonjukat, a megrendelés leadásához viszont a tabletjüket vették igénybe – áll az IBM gyors összegzésében, melyben azt is kimutatták, hogy a mobilokról alkalmanként és átlagosan 110,95, a táblagépekről pedig 128,30 dollárért rendeltek termékeket. A vásárlók számában kétszázalékos bővülés lehetett, azaz 131 millióan vettek hétfőn valamit az interneten.

Az online áruházak karácsonyi forgalma folyamatosan nő, miközben a hagyományos kereskedéseké megtorpanni látszik. A Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (NRF) becslései szerint november-decemberi teljes forgalom 3,9 százalékkal 602 milliárd dollárra növekedhet, ebből 82 milliárd dollár az online áruházakban csapódik le, ami 15 százalékos éves bővülést jelent a szektor szereplői számára.

Egyedül a Hálaadás Napját követő Fekete Pénteken, a karácsonyi vásárlási szezon nem hivatalos nyitó napján 1,2 milliárd dollárt hagytak a vásárlók az online kereskedésekben, ez is 15 százalékos bővülésnek felel meg – derül ki a Comscore adataiból. A népszerűségi listán nincs változás, a világ legnagyobb internes áruháza, az Amazon áll az élen, azt az Ebay és a Wal-Mart kiskereskedelmi lánc online boltja követi.

A megrendelt áruk számláját a legtöbben a PayPal fizetési rendszerén rendezik, a cég már hétfő délután a pénzforgalom megduplázódásáról adott hírt. Ami a kínált szuperkedvezmények tükrében nem is csoda. Az Amazon például féláron kínálta Mattel és a Fisher-Price játékait, a Canon kameráira 46 százalékos, egyes ruházati cikkekre 65 százalékos engedményt adott.

Az Ebay-en a kedvezményeket ingyenes házhoz szállítással toldották meg. A kényelmi szolgáltatások sora egyre bővül: az Amazon a két napon belüli kézbesítés bevezetése mellett a vasárnapi kiszállítás megszervezésén dolgozik. A futároknak, postásoknak sok munkájuk lesz: a U.S. Postal Service-nél a tavalyinál 12 százalékkal több, 420 millió karácsonyi csomaggal számolnak, míg a UPS csak a „kiberhétfőn”, 32 millió tétel kiszállítására kapott megrendelést, ez tízszázalékos bővülés – írja a Bloomberg.

Nem az internetes vásárlások előretörése, hanem a hagyományos áruházak forgalmának gyengülése keltett meglepetést és csalódást a szakemberek körében. A hálaadás napjától, tehát múlt csütörtöktől számított hosszú hétvégén valóságos népvándorlás indult a meghosszabbított, sokszor éjjel-nappali nyitva tartásra áttért áruházak felé, de az elköltött 57,4 milliárd dollár még így is 2,4 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél.

Legutóbb 2009-ben mutattak ki visszaesést a forgalomban, pedig számos kereskedő olyan mélyre szorította le az árait, hogy szinte saját nyereségét tette a vásárlók karácsonyfája alá. Az NFR összesítése szerint többen költöttek kevesebbet a hétvégén. A tavalyinál kétmillióan többen mentek el vásárolni – vagy maradtak otthon és tették ezt meg az internetes kereskedésekben. Összesen 141 millióan hódoltak eme szenvedélyüknek. Az átlagos költés 3,9 százalékkal csökkent, és egészen pontosan 407,02 dollárra jött ki.

Poonam Goyal, a Bloomberg Industries elemzője szerint a gyengébb forgalom miatt sokan bepánikolnak majd, és drasztikus árleszállításokkal próbálják helyre billenteni az üzletmenetet az előttünk álló három hétben. A boltoktól ezúttal távol maradt vásárlók a múlt tapasztalatai szerint abban bíznak – és nem is alaptalanul –, hogy a nagy árkedvezmények nemcsak egyetlen napra szorítkoznak, hanem később is ki lehet fogni jó ajánlatokat.

A vásárlási szokások is változóban vannak – derül ki a kereskedők nyilatkozataiból. Egyre több az akciós hirdetésekből összeválogatott listával érkező vevő, akik nem engednek a csábító ajánlatoknak, és csak azt veszik meg, amit már előre kinéztek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.