Talpra áll a BlackBerry
A drasztikus karcsúsítással és a veszteséges tevékenységek leépítésével járó új stratégia első eredményei már a számokban is megmutatkoznak: a kanadai cég a májussal zárult üzleti negyedévét 23 millió dolláros nyereséggel zárta, szemben az egy évvel korábbi 84milliósmínusszal.
Igaz, ebbe egyszeri tételek is besegítettek, de az eredmény így is lenyűgözte az elemzőket. A jó hírre tíz százalékkal lőtt ki a részvényárfolyam, azaz visszaszerzett valamennyit tavalyi 36 százalékos veszteségéből. A sokoldalúsága és megbízhatósága miatt a vállalatok és politikusok körében különösen népszerű BlackBerry vesszőfutása az Apple és a Samsung okostelefonok térnyerésével kezdődött és az olcsóbb androidos készülékek tömeges elterjedésével folytatódott.
A koporsóba az utolsó szöget a tavaly tavasszal debütált és csúfosan megbukott új operációs rendszer és az arra épített Z10-es érintőképernyős modell ütötte be – szerencsére csak félig.
Ennek a piaci fogadtatása bűnrossz volt, a dollármilliárdos értékben legyártatott Z10-esek hónapokig porosodtak a raktárban. A hatalmas veszteségek miatt felmerült a cég részben vagy egyben történő eladása, de tisztességes ajánlat híján a részvényesek inkább a válságkezelésben másutt már bizonyított John Chenre bízták a piszkos munkát.
A novemberben színre lépett új vezér ezt meg is tette:megfelezte a létszámot és vele együtt a működési költségeket, kiszervezte a telefongyártást, leépítette a kutatás-fejlesztést, s a vállalati stratégiát az üzleti szolgáltatásokra helyezte át, így annak részesedése a forgalomból az egy évvel ezelőtti 26-ról mára 54 százalékra nőtt, míg a telefonok 39 százalékot, a szoftverértékesítések hét százalékot képviseltek az egy évvel korábbi 3,1milliárd dollárról 966 millióra olvadó negyedéves bevételből.
A vállalat anyagi helyzete is megszilárdult, a 2,7 milliárd dolláros készpénztartalék és a december óta 300 millióval 1,34 milliárdra mérsékelt adósságállomány is ezt támasztja alá. Amíg egykor a BlackBerryk egy részét Magyarországon gyártották, ma már ez Hongkongban, az Apple-nek is dolgozó tajvani Foxconn leányvállalatánál történik.
A klasszikus BlackBerry-billentyűzettel szerelt készülékekre van is kereslet, a most zárult negyedévben 2,6 millió fogyott belőlük, köszönhetően az olcsóbb Z3-as modell indonéziai bevezetésének. Az IDC piackutató 9,7 millió darabos forgalommal számol az idén.
A BlackBerryk átlagára 235 dollár volt, azaz versenyképesnek mondható a konkurensekéhez képest. A RIM a Foxconnra bízta a fejlesztéseket is, ennek első gyümölcsei ősszel érnek be, szeptemberben debütál a 4,5 colos képernyővel és hagyományos billentyűzettel szerelt Passport, amit még az idén követ a Classic, a hőskor csúcsmodelljének újraszerelt, modernizált változata. Ezzel együtt a BlackBerry világ piaci részesedése gyorsan zsugorodik, a mobilkészülékeknél az idén várhatóan 0,8 százalékra esik vissza.
Ám ez cseppet sem aggasztja John Chent, aki szerint az igazi profitot amúgy sem a készülékek, hanem a telefonokhoz kapcsolódó szolgáltatások hozzák a jövőben.