Talán megmenekül a Saab
A hírt Eric Geers, a Saab szóvivője is megerősítette: az összeget a dolgozók bérének kifizetésére fordítják. December végéig további 10 millió eurót utal a Saabnak a Youngman, mely a tervek szerint új tulajdonosa lesz a svéd autógyárnak. A pénzügyi segély az utolsó pillanatban érkezett, mert a nyugat-svédországi Vanersborg megyei bíróság december 16-ig adott haladékot a Saabnak tartozásai kifizetésére és a csődeljárás halasztására.
A kínai hatóságok már engedélyezték a vásárlást, ám a Saab korábbi tulajdonosa, a General Motors még nem egyezett bele az üzletbe, mert azzal több technológiai fejlesztése is kínai kézbe kerülne. A GM különösen az Opel Insignia testvérmodellje, a Saab 9.5-ös miatt aggódik, ezért az alkatrészek beszállítását sem garantálja a jövőben.
A Spyker 2010 elején 74 millió dollárért vette meg a Saab autógyárat a General Motorstól, mely 326 millió dollár értékben elsőbbségi Saab-részvényt is kapott. Mint arról már korábban beszámoltunk, április óta nem volt pénz a dolgozók bérére és a beszállítók kifizetésére, ezért egyre hosszabb lett a nyári szünet. Június 22-én még arról szóltak a hírek, hogy július 4-én indulhat újra a gyártás, ám ez elmaradt, és a 3700 embert foglalkoztató cégnél még mindig áll a termelés. A kifizetetlen számlák miatt Lowe Brindfors, a Saab reklámügynöksége és a DB Schenker logisztikai és szállítmányozó vállalat is szüneteltette szolgáltatásait.
Közben egy svéd adósságbehajtó ügynökség megkezdte a Saabnak hitelezők összegyűjtését: eddig két beszállító cég félmillió eurónyi tartozásra jelentett be igényét. A norvég Kongsberg Automotive AB és a svéd Infotiv AB augusztus 16-ig adott fizetési haladékot: ha addig nem jutnak pénzükhöz, csődeljárást kezdeményeznek, melynek során zárolják a Saab bankszámláit.
A gyárat üzemeltető holland tulajdonos, az immár Swedish Automobile néven bejegyzett Spyker társaság több sikertelen próbálkozás után két kínai cégben látta a megmentőt, és a Pang Da Automobile Trade, valamint a Zhejiang Youngman Lotus Automobile nevű vállalattal kötött megállapodást. A gyár őszi közleménye szerint a kínai cég által rendelt közel hatszáz autóért 13 millió eurót kaptak. A Saab vesztesége 340,6 millió euró volt, és 2010-ben 28 284 autó készült Trolhattanben. 2008-ban még 93 ezer, 2009-ben 39,7 ezer Saab kelt el.