Takaríthatnak az utasok is
A takarítók szemüvegén keresztül nézve, a MÁV vagonjainak többsége rút csapda. Bármit is csinálnak, az elöregedett vagonok üvege a legdurvább sikálás után sem lesz teljesen átlátszó, a kopott padlón többszöri felmosás után is megmaradnak a foltok, az illemhelyek tisztán tartása pedig lehetetlen feladat.
A vonatok indulása előtt jóval felszálló utasok tudják: a takarítók többsége a lehetetlennel nem is próbálkozik. Többségük a felmosófára támaszkodva, csak végigszalad a vagonokon, és jó, ha a szemeteseket kiüríti. Komolyabb kárpittisztítást, fertőtlenítést az utazók többsége még nem is látott.
Az élmény megismertetését azonban a MÁV feladatának érzi. A vasút július 1-re kocsitisztítási bemutatót hirdetett „Tisztán robogjunk” címen jegyzett kampánya keretében. A Keleti pályaudvaron tíz órakor kezdődő rendezvény különlegessége, hogy a hétfőig jelentkezők közül kisorsolt húsz fő nem csak részt vehet a sajtó számára is meghirdetett eseményen, de ki is próbálhatják milyen levakarni a vagonok falára festett graffitiket.
A vonatok tisztaságért az utasok kétségtelenül sokat tehetnek. Elég, ha nem szemetelnek, nem fújnak festéket a falakra, és kulturáltan használják a mellékhelyiségeket. A MÁV-nál is tudják azonban, hogy járműveik tisztaságának biztosításához vezető úton, nem elég az utasokra támaszkodniuk.
Az egyik első lépés: időt hagyni a takarítóknak munkájuk elvégzéséhez. Az állomásokra beérkező, majd onnan esetleg harminc perc múlva tovább induló szerelvényeket komolyan puccba vágni nem nagyon lehet. Emellett gondoskodni kellene a takarításhoz szükséges infrastruktúráról is. Azaz, meg kellene oldani, hogy a takarítóknak ne a száz méterre lévő csapból, és lehetőleg ne vödörrel kelljen hordaniuk a vizet a felmosáshoz. De érdemes lenne gondoskodni arról is, hogy ha kell, legyen meleg víz is.
Ha pedig a fedélzeten az alapfeltételek már garantáltak, jöhet a külső pucolás. Ehhez elsősorban korszerű, télen is működőképes kocsimosó gépek kellenének. Amíg ugyanis ezek hiányoznak, a hideg időben a legjobb jóindulat mellett is ragadni fognak a vagonok a kosztól.
Leginkább azonban a MÁV azzal könnyíthetné meg a takarítók és az utasok életét, ha új vasúti kocsikat állítana szolgálatba. Az új szerelvényeket ugyanis könnyebb takarítani, és az utasokat sem riasztja el a lelakottság. Kár, hogy a vasútnak nemcsak erre, de még új vödrökre sincs igazán pénze.