Sokkal kényelmesebb nem kérni a nyomtatást
Egyre több Telekom-ügyfélnek kínálja fel a távközlési szolgáltató, hogy a bolti ügyintézés során keletkezett dokumentumait egy tableten tekintse át, majd azon is írjon alá. Vagyis, az ügyfelek kiszolgálása papírmentes folyamattá válik.
– A tablet nagyobbacska, pont akkora, mint egy A4-es lap. Az eszközre egy speciális szoftvert telepítettek, amely meg tudja jeleníteni a szolgáltató ügyviteli rendszerében keletkezett dokumentumokat, lehetővé teszi az ügyfél aláírásának rögzítését, valamint biztosítja, hogy az aláírt dokumentum és az e-aláírás egymástól elválaszthatatlan egységet képezzenek. Végezetül az egészet a szolgáltató egy fokozott biztonságú elektronikus aláírásával látja el és továbbítja a dokumentumtárba. – Az aláíráshoz egy biometrikus azonosítókat is rögzítő (sebesség, gyorsulás, nyomáserősség) tollat használnak – mondta Timár Veronika, a Magyar Telekom szakértője.
Papír helyett Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Az egyelőre a lakossági vezetékes és havidíjas mobil előfizetőknél 43 üzletben használt, de év végéig az összes ügyfélkörre is kiterjesztett módszer lényege, hogy az ügyfelek a tablet kijelzőjén tekinthetik át az összes, ügyintézés során keletkezett dokumentumot. Így egyszerűbb és gyorsabb a szerződéskötés. (Az ügyfelek nem a komplett szerződést, hanem annak egy néhány oldalban kivonatolt példányát írják alá a már említett tollal.) A folyamatot egy független informatikai biztonsági és megfelelőségi auditor, a Hunguard tanúsította, ennek során nemcsak az aláíró szoftvert hitelesítik, hanem a teljes ügyviteli folyamatot, így az ügyfél biztos lehet például abban is, hogy nem lehet visszaélni az elektronikusan rögzített aláírásával.
Hosszú percekkel rövidül az ügyintézés ideje, hiszen az ügyfelek elfelejthetik a tucatnyi, féltucatnyi aláírást, ami eddig szükséges volt az ügyintézésnél. A cég részéről pedig a felső vezetők előre rögzített aláírása kerül a dokumentumokra, így az ügyintézőknek sem kell hosszasan koptatniuk a tollat. Bár egy ügyfél esetében ez csak pár perc spórolást jelent, egy munkanapra vetítve ennek köszönhetően néhány ügyféllel többet tud kiszolgálni az adott munkatárs. – A próbaüzemben az ügyfeleknek komoly része nem igényelte a szerződés kinyomtatását. Hosszú távon pedig az a célunk, hogy a hálózatunkban keletkező havi hárommillió oldalnyi kinyomtatott dokumentumot a harmadára csökkenthessük – mondta Timár Veronika. Vagyis, kétmillió A4-es lappal és darabonként 80 grammal számolva, havi 160 tonna dokumentum nyomtatását lehet megspórolni.
Sokkal kényelmesebb nem kérni a nyomtatást – mondja a szakértő, hiszen az adott dokumentum pdf-formátumban a Telekom online önkiszolgáló felületén az ügyfél személyes dokumentumai között folyamatosan elérhető, onnan bármikor letölthető, és keresni is könnyebb benne.
A szolgáltató nem csak a nyomtatás költségeit ésszerűsítheti: a ki nem nyomtatott szerződéseket zárás után az ügyintézőknek nem kell rendszerezniük, azt nem kell szállítani, a központban szkennelni, majd aztán irattárakban raktározni. A szerződések ellenőrzése is sokkal egyszerűbben megy a központban, ha elektronikusan előállított dokumentumokkal van dolga a szolgáltatóknak.
A szerződések kezelésére használt tablet pedig bővíthető akár bankkártyaolvasóval, akár később – ha megvalósul a kormányzat digitális személyiokmány-projektje – olyan eszközökkel, amelyek a digitális személyi igazolványt, netán a cégek hűségkártyáit képesek kezelni a későbbiekben.