Sztrájkba léptek a reptéri főtaxisok
Nem veszik fel a munkát a főtaxisok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A terminálon fél tízkor már nem lehetett megtalálni a reptérrel kizárólagos szerződésben álló Főtaxi autóit, hébe-hóba egy autó érkezett, míg a rendelt taxi táblánál - ahol a többi társaság kocsijai vehetik fel az utasokat - folyamatos volt a forgalom.
Mindezt lapunknak a Főtaxi franchise-partnerei (ez a taxis vállalkozók hivatalos elnevezése) mondták, indokul pedig azt hozták fel, hogy az egy reptéri fuvar után fizetendő díjat (leadót), amit a Főtaxi fuvarszervezőnek kell fizetniük, komolyan megemelték. Elmondásuk szerint ennek hátterében az áll, hogy szeptember elsejétől változik a fővárosi taxis rendelet, és egyetlen, a jelenleginél magasabb díjakkal működő tarifa lesz érvényben.
Egy belvárosi fuvar esetén például a jelenlegi mintegy 1200 forint helyett 1600 forint lesz a kötelező leadó, vagyis ezt az összeget kell a végösszegből odaadni a szolgáltatást szervező cégnek. A taxisofőrök szerint ez a díj ellehetetleníti gazdaságos működésüket, miután például egy-egy fuvarra 1-3 órát is várni kell. Csütörtök este petíciót is át akartak adni a Főtaxi vezetésének, ám az ő tájékoztatásuk szerint ezt nem vették át tőlük. Időközben a Főtaxisok között – a puffer parkolónál (itt várakoznak fuvarra a Főtaxisok, ezt a repülőtér biztosítja a zavartalan forgalom érdekében), ahonnan a taxik fölmennek a fuvarért a terminálhoz – megjelent Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgató, aki azt mondta, hogy a reptér részéről semmilyen változtatás nem történt szerződött partnere felé.
- A megváltozott elvárások mellett nem megy tovább, amíg garanciákat nem kapunk az életképes működésre, addig biztosan kitartunk - mondta lapunknak a fejlemények kapcsán az egyik taxis.
A Főtaxi diszpécserpultjánál délelőtt még időnként komolyabb sorok alakultak ki, de miután autók nem voltak, egyes utasok elunva a várakozást, más megoldást keresve távoztak. Az utasok egyébként meglehetős nyugalommal fogadták a kényelmetlenségeket. Egy francia utas a Népszabadságnak arról számolt be, hogy a Főtaxi pultjánál nem tudták neki megmondani, mikor jön érte taxi, ezért végül hívott egyet a városból. Mi is beálltunk a pulthoz, felvetésünkre, hogy meddig tart a taxihiány: "ezt nem tudom megmondani" választ kaptuk. Nem sokkal ezek után egy olasz hölgynek a lányával már azt mondták, hogy 5-6 percen belül jön az autójuk. Néhány Főtaxis kocsi azért fel-feltűnt a cég reptéri pultja mellett, e szerint az akciót nem támogatta minden sofőr. Délutánra javult a helyzet, mert 2-3 autó már rendszerint várkozott a kijelölt helyen.
Tíz óra után néhány perccel már azt tapasztaltuk, hogy a Főtaxi megpróbálja menedzselni a helyzetet: az utasokat öt-hat perc várakozási idővel a rendelt taxi táblánál más cégek autóiba ültetik át. - Szolidárisak vagyunk a kollégákkal és arra kérjük a többi taxiscéget, hogy ne vegyenek át utasokat a Főtaxitól - reagált az eseményekre Majercsik Tamás, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének vezetője.
Az, hogy a főtaxis sofőrök nem hajtottak be a terminál elé felvenni az utasokat, hatékony fegyver lehet, mert a Főtaxi a Budapest Airporttal kötött szerződés értelmében könnyen szerződésszegést követhet el, ha huzamosabb ideig nem tudja biztosítani a taxikat. Vízy András, a Főtaxi szóvivője lapunk megekeresésére az ügyet annyival kommentálta, hogy a Főtaxi a köztük és a franchise partnereik között érvényben lévő szerződés szerint jár el.
Nem a Főtaxi döntése a díjemelés, ami ellen a reptéri taxisok tiltakoznak - közölte Vízy András az MTI-vel. Mint írta, a fővárosi taxirendelet végrehajtásából automatikusan következik a Budapest Airport (BA) Zrt. és a Főtaxi érvényben lévő szerződésének módosítása, miután a rendelet tarifaemelést ír elő. A két cég közötti szerződésből következően a taxisok utasoktól elkérhető fuvardíja, és a repülőtérnek fizetendő szolgáltatási díj között egyenes összefüggés van. A szolgáltatási díj emeléséről a BA Zrt. és a Főtaxi vezetése már megállapodott, jelenleg a szerződés véglegesítése van folyamatban, amely szeptember elsejével lép hatályba - közölte a szóvivő.
Lapunknak annyit tett hozzá, hogy semmilyen olyan elem nincs a szeptember eleje után életbe lépő változások között, amely ne lett volna kalkulálható. Megjegyezte: a taxisok kevesebb kilométert tesznek majd meg mint eddig, ám bevételük növekszik.
A fejlemények ennyivel azonban nem értek véget: Fél tizenegy előtt néhány perccel a reptéri puffer-parkolóban összegyűlt sofőrök valamennyien átautóztak a közeli Tesco parkolójába. – Innen elméletileg nem vagyunk utasíthatóak A szerződésünk értelmében a puffer parkolóból viszont igen – magyarázta a lépést egyikük.
- Értenünk kell, hogy a taxis szakma összes problémája megoldható lenne, ha végre ütőképes összefogásra lennénk képesek. Ebben, a most zajló megmozdulás nagy segítségünkre lehet akkor is, ha ez most egy cég belügye miatt tört ki - írja a taxis szakszervezet közleménye az ügy kapcsán.
A Budapest Airport vezetése megütközéssel észlelte, hogy ma reggeltől fennakadásokat lehet tapasztalni a taxis szolgáltatásban a 2. Terminálon - írják közleményükben. A Budapest Airport nem kíván beavatkozni sem szerződött szolgáltató partnere, sem más taxis társaságok belső ügyeibe, írják, de fontosnak tartják leszögezni, hogy a Budapest Airport nem változtatott egyéb módon a taxis szolgáltatásokkal kapcsolatos szerződésen, mint ami a Főpolgármesteri Hivatal által hozott taxis rendelet szeptember elsejétől hatályos változásaiból következik.
- A Budapest Airport ugyanakkor elvárja, hogy szerződött partnerei a megállapodásnak megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtsák az utasoknak. Mindennél fontosabban tartjuk, hogy a budapesti repülőtér utasai az elvárható legmagasabb színvonalú, megbízható szolgáltatást kapják - írja a reptér üzemeltetője.
Kora délutánra némileg változott a helyzet. Ígéretük szerint létrehoztak egy szakszervezetet, amely ügyvédi munkáit is elvégeztették. A tömörülés a reptéren dolgozók érdekeit hivatott védeni a Főtaxinál – mondták. A megalakulás után választottjaik a Főtaxi központjába mentek, ahol a vezetőkkel tárgyalnak majd az ügy rendezéséről. Egyikük hozzátette: amíg megnyugtató válaszokat nem kapunk, addig biztosan nem vesszük fel a munkát a reptérnél.
Az üggyel kapcsolatban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. is nyilatkozatot tett. Az MTI-t arról tájékoztatták, hogy sűrítik a 200E autóbuszok járatait.
A Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóságának közlése igyekezett a felelősséget elhárítani. Véleményük szerint a Főtaxi és az alvállalkozói közötti gazdasági vitának az új taxisrendelettel semmi kapcsolata nincsen. Hozzátették: a fix tarifát éppen a taxisok egyhangú és igen határozott kérésére építette a Fővárosi Közgyűlés az új rendeletébe. "A Főtaxi és alvállalkozói közti vitában a főváros nem illetékes állást foglalni" - írták.