Sztrájk Ryanair-módra: 10 járat megszűnik

A fapados légitársaság 800 ezerrel kevesebb utast szállít évente Budapestről, legalábbis ezzel a mondással kíván nyomást gyakorolni a reptérre.

Január 10-től 40 százalékkal csökkenti budapesti járatait a Ryanair, mivel a Budapest Airport nem csökkentette díjait a kért szintre – mondta Michael O'Leary, a diszkont-légitársaság vezérigazgatója sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten. A cég bejelentése szerint a Budapesten állomásozó gépek száma ötről háromra csökken az itt állomásozó gépek száma, a céllállomások száma harmincról húszra, a heti járatszám pedig 280-ról 170-re csökken.

Az intézkedéssel 10 útvonal szűnik meg, és 800 ezerrel csökken az utasok száma. A vezérigazgató közölte azt is, hogy a tájékoztatót követően újra tárgyalóasztalhoz ül a repülőtér vezetőivel. Ez utóbbi kijelentése azonban alighanem inkább nyomásgyakorlásnak minősül, mintsem valódi tárgyalási szándéknak, a légitársaság ugyanis a mostani lépésével már a korábbról ismert taktikája szerint cselekszik. 

A cég a legkevésbé forgalmas téli időszakban ugyanis a gépeinek nagy részét leállítja, sokat egyszerűen csak parkoltat, más repülőkön ekkor végzik el a szokásos nagyjavításokat. November vége és február között rendszerint szünetetletik a járatokat az alacsonyabb forgalmú időszakokban, ilyenkor növekedést javarészt csak a brit és az ír turisták körében népszerű, meleg spanyol városok repterei regisztrálnak. 

Információink szerint a Ryanair a tájékoztatót megelőzően levelet küldött a Budapest Airport illetékeseinek, amelyben a reptéri díjak és a navigációs költségek további csökkentését kérték. Legutóbb az egyébként a Hungarocontrol hatáskörébe tartozó navigációs díjakra hivatkozva vonultak ki, 2010-ben. Iparági forrásaink szerint az ír cég ezzel a bejelentéssel kívánja elérni, hogy a reptér kedvezőbb árakat ajánljon számára, s akár a konkurensei számára is. A Ryanair ugyanis másod- sőt harmadvonalbéli vidéki repterekre repül a legtöbb országban, sok helyütt ahhoz van hozzászokva, hogy ő kap támogatást a járatok üzemeltetéséhez. 

További húsz útvonal esetében a cég közlése szerint csökken a járatok gyakorisága, sőt, a karácsonyi napokban több járat nem is közlekedik, ám ez a bejelentés meglehetősen átlátszó: ez a frekvencia-csökkentés ugyanis tervezett lehetett, hiszen hetek óta szerepel a Ryanair foglalási rendszerében. A cég szerint a reptér ezzel nyolcszázezer utast veszít és nyolcszáz munkahelyet is megszüntethet, ám forrásaink mindkét számot túlzónak tartják. Annál is inkább, mert mint mondják, a Ryanair pesten kezdte el a háborút a WizzAir-rel szemben, amit nem fog feladni, márpedig, ha ebben hatékony kíván lenni, akkor a forgalmas időszakokban megfelelő kapacitást kell kínálnia. 

A céghez közel álló forrásaink szerint a Ryanairnél a munkáltatók ezekben a hónapokban a munkatársak nagy része hat hét fizetés nélküli szabadságot vesz ki, ez pedig támogatásra talál a légitársaság részéről, ami azt is jelenti: ezzel számolniuk kell. A Budapest Airport egyébként eddig több beruházást is végrehajtott, hogy támogassa a Ryanair költségstruktúráját, ilyen például a sokat kritizált, igénytelen és biztonsági szempontból is kérdéses sátra megoldás: ezeknek a használatát a WizzAir pont biztonsági okokból függesztette fel, holott, lényegesen alacsonyabb reptéri díjak mellett üzemeltethette volna velük a járatait.

Ryanair sajtótájékoztatóján Michael O'Leary
Ryanair sajtótájékoztatóján Michael O'Leary
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.