Holnaptól sztrájk Ferihegyen
Közel nyolc órás tárgyalás során sem jutott egyeszségre a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) és a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ), valamint a Budapest Airport Zrt, ezért ma határozatlan idejű sztrájk kezdődik. A reptér üzemeltetői arra kérik az utasokat, hogy a járatokat érintő bővebb információért forduljanak az adott légitársasághoz, vagy tájékozódjanak a www.bud.hu weboldalon. (A Call Center száma: 06-1-296-7000)
A Malév pár perce közleményben tudatta, hogy akkori helyzetelemzésük szerint a reggeli, 10 óráig induló járataikat el tudják indítani – noha azt nem írták, hogy pontosan mikor és melyiket. Mivel a légitársaságnak Budapesten saját földi kiszolgáló és műszaki cége működik, a sztrájk alatt a kritikus számukra az utasbiztonsági ellenőrzés és az üzemanyag-kiszolgálás működése. Ennek ellenére a légitársaság a konkrét szituáció ismeretében tud csak dönteni reggeli járatai sorsáról. A cég azt javasolja, hogy akinek 6.20 után induló Malév gépre van jegye, az a szoksásosnál legalább egy órával korábban érkezzen meg a repülőtérre. Mivel a sztrájk hatkor kezdődik, öt és hat óra között még biztosítható a biztonsági átvilágítás.
– A dolgozóink nagy többsége várhatóan csatlakozik a munkabeszüntetéshez – mondta még lapunknak Kovács Zoltán, az RDSZSZ elnöke, de még nem tudni, milyen támogatottsága lesz a sztrájknak, s mennyire bénítja meg a repteret, ahol négy érdekképviselet működik és ebből kettő hirdetett sztrájkot. Úgy tudjuk, az üzemanyag-kiszolgálás működik majd. Mindenesetre a sztrájk alatt ajánlott a reptéren és a légitársaságok honlapján, telefonszámain is érdeklődni, néhány órával az indulás előtt.
– Szeretnék, ha ez a repülőtér nem holmi egyéni és üzleti érdekek szerint működne, hanem normális légügyi koncepció szerint. Akik itt dolgoznak, 20-30 éves munkaviszonnyal a hátuk mögött, építették ezt a repülőteret, és ezekre a javaslatokra nemet mondanak – mondta Kovács Zoltán.
A reptér vezetői szerint a még hatályban lévő Kollektív Szerződés (KSZ) megköti a munkáltató kezét és nagyon pazarlóvá tette a ferihegyi repülőtér üzemeltetését. – Mintha nyitott ablak mellett fűtenénk – mondta Szollár Domokos szóvivő.
– A kőbe vésett, rugalmatlan 12 órás munkarendek miatt a csúcsidőszakokban nem tudunk elég embert beállítani, ezért például gyakran hosszúak a sorok, míg a reptér holtidejében a szolgálatban lévő dolgozók felének praktikusan nincs semmi tennivalója, nem dolgozik. Ez jelentősen növeli a BA költségeit, ez pedig a versenyképesség fokozatos elveszítéséhez vezet – mondta Szollár, ugyanakkor a szakszervezetek szerint a 12 órás munkarenddel biztosítható a legésszerűbb munkavállalói létszám, más beosztás álláspontjuk szerint csak többlet-költséget jelentene a reptérnek.
A KSZ módosítás régóta húzódó ügy. A munkáltató június 24-én kezdeményezett tárgyalásokat az új szerződés szövegéről, majd három hónapnyi eredménytelen egyezetést követően felmondta a jelenleg érvényben lévő szerződést, amely így január második felében hatályát veszti. A szakszervezetek ugyan kidolgoztak egy új javaslatot, ám a mai tárgyalásokon viszont kiderült, hogy azt a BA illetékesei még nem tanulmányozták behatóan, viszont jövő hét közepére ígérik saját javaslatukat.