Szorosabbra zárja sorait a BMW és a Mercedes

Szorosabbra fűzi autóalkatrész beszerzési együttműködését a német luxusautógyártás két nagyágyúja, a Mercedes márkát birtokló Daimler és a BMW. A bajor autógyártó éves beszámolóján megerősítette hosszú távú célkitűzéseit, s jövőre időzíti új modellpalettájának piacra dobását.

Az idén negyvenezerrel kevesebb autót gyárt a BMW, igazodva ezzel a piaci trendhez. Norbert Reithofer vezérigazgató müncheni éves tájékoztatóján ezt a világpiaci kereslet visszaesésével magyarázta. Felmérések szerint a globális autóeladások 10-20 százalékkal esnek vissza, ezzel szemben az európai vásárlókedv megcsappanása 25 százalékosra tehető. A rossz hírt 2 százalékos eséssel honorálták a befektetők, igaz a BMW papírok árfolyama az idén eddig 5,5 százalékot erősödött, ami azt jelenti, hogy jelenleg 14,4 milliárd eurót ér a bajor ipar üdvöskéje.

Reithofer a jövőt illetően mérsékelten derülátó, szerinte a mai képlékeny gazdasági helyzetben felelőtlenség lenne nyereségelőrejelzést kiadniuk. A helyzet jövőre viszont megváltozik, beindul a gazdasági növekedés és erre hangolva teljesen meg is újul a BMW modellpalettája - jelentette a Bloomberg. A cég tartja magát hosszú távú terveihez, ezek szerint 2012-re a 8-10 százalékosra szeretnék növelni bruttó haszonkulcsukat, s addigra 4 milliárd euróval csökkentenék gyártási költségeiket.

Mindebben kulcsszerep jut a Mercedesszel közös alkatrészbeszerzési együttműködésnek. A gumiktől az elektromos berendezésekig számos részegységet közösen vásárolnak, így sokkal jobb - pontosabban 8-15 százalékkal - alkupozíciójuk. A közös alkatrészek arányát 5 százalékban limitálja a két cég, hogy járműveik egyéniségére a spórolás e formája ne nyomhassa rá a bélyegét, magyarul: ne tünjön föl a vásárlónak a közösködés.

A BMW egyébként másokkal is halandó együttműködni, amikor "kölcsönös előnyökön alapuló üzletről" van szó - jelezte a vezérigazgató. Az olasz Fiattal azonban nem dolgoznak együtt, vagyis elhalt az az elképzelés, miszerint az Alfa Romeók és a BMW-k számára közösen tervezenek alvázat és több másik nagyobb részegységeket. Az ok: az olaszok beszálltak a Chryslerbe, és vele váltják valóra terveiket.

A takarékoságot célozza, hogy az elvileg e hó végéig elrendelt munkaidőcsökkentést május végéig meghosszabbítják, ez a cég 23 ezer alkalmazottjára vonatkozik. A bajorok tavaly 7498 dolgozójuktól váltak meg, azaz a 100 041 fős munkavállalói létszám 7 százalékától. Ezzel egycsapásra félmilliárd eurót takarítanak meg a bérköltségen. Az idén további ezer állást számolnak fel.

A tájékoztatón Reithofer ismertette a tavalyi év eredményeit is. A forgalom 5 százalékkal 53,2 milliárd euróra esett vissza, miközben a nyereség 89 százalékkal 330 millió euróra zsugorodott a megelőző év hasonló adatához viszonyítva.Összesen 1,44 millió luxusautót és városi terepjárót adtak el, ez 4,3 százalékos visszesés. Elsősorban a legnagyobb piacukon, az Egyesült Államokban kaptak nagy pofont. Ottani eladásaik tavaly 41 százalékot zuhanva 688 ezer autóra zsugorodtak. Érzékenyen érintette a céget a lízingbe adott autók tömeges visszavétele, "köszönhetően" annak, hogy a válság miatt sokat romlott a fizetési hajlandóság. Ez a tétel 1,97 milliárd dollárral rontott a mérlegen.

 

Zöldre váltottak a bajorok
The logo of German luxury carmaker BMW is pictured behind a red traffic light at the company's headquarters in Munich March 17, 2009. BMW will hold its annual news conference in Munich on March 18, 2009.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.