Szorosabbra zárja sorait a BMW és a Mercedes
Az idén negyvenezerrel kevesebb autót gyárt a BMW, igazodva ezzel a piaci trendhez. Norbert Reithofer vezérigazgató müncheni éves tájékoztatóján ezt a világpiaci kereslet visszaesésével magyarázta. Felmérések szerint a globális autóeladások 10-20 százalékkal esnek vissza, ezzel szemben az európai vásárlókedv megcsappanása 25 százalékosra tehető. A rossz hírt 2 százalékos eséssel honorálták a befektetők, igaz a BMW papírok árfolyama az idén eddig 5,5 százalékot erősödött, ami azt jelenti, hogy jelenleg 14,4 milliárd eurót ér a bajor ipar üdvöskéje.
Reithofer a jövőt illetően mérsékelten derülátó, szerinte a mai képlékeny gazdasági helyzetben felelőtlenség lenne nyereségelőrejelzést kiadniuk. A helyzet jövőre viszont megváltozik, beindul a gazdasági növekedés és erre hangolva teljesen meg is újul a BMW modellpalettája - jelentette a Bloomberg. A cég tartja magát hosszú távú terveihez, ezek szerint 2012-re a 8-10 százalékosra szeretnék növelni bruttó haszonkulcsukat, s addigra 4 milliárd euróval csökkentenék gyártási költségeiket.
Mindebben kulcsszerep jut a Mercedesszel közös alkatrészbeszerzési együttműködésnek. A gumiktől az elektromos berendezésekig számos részegységet közösen vásárolnak, így sokkal jobb - pontosabban 8-15 százalékkal - alkupozíciójuk. A közös alkatrészek arányát 5 százalékban limitálja a két cég, hogy járműveik egyéniségére a spórolás e formája ne nyomhassa rá a bélyegét, magyarul: ne tünjön föl a vásárlónak a közösködés.
A BMW egyébként másokkal is halandó együttműködni, amikor "kölcsönös előnyökön alapuló üzletről" van szó - jelezte a vezérigazgató. Az olasz Fiattal azonban nem dolgoznak együtt, vagyis elhalt az az elképzelés, miszerint az Alfa Romeók és a BMW-k számára közösen tervezenek alvázat és több másik nagyobb részegységeket. Az ok: az olaszok beszálltak a Chryslerbe, és vele váltják valóra terveiket.
A takarékoságot célozza, hogy az elvileg e hó végéig elrendelt munkaidőcsökkentést május végéig meghosszabbítják, ez a cég 23 ezer alkalmazottjára vonatkozik. A bajorok tavaly 7498 dolgozójuktól váltak meg, azaz a 100 041 fős munkavállalói létszám 7 százalékától. Ezzel egycsapásra félmilliárd eurót takarítanak meg a bérköltségen. Az idén további ezer állást számolnak fel.
A tájékoztatón Reithofer ismertette a tavalyi év eredményeit is. A forgalom 5 százalékkal 53,2 milliárd euróra esett vissza, miközben a nyereség 89 százalékkal 330 millió euróra zsugorodott a megelőző év hasonló adatához viszonyítva.Összesen 1,44 millió luxusautót és városi terepjárót adtak el, ez 4,3 százalékos visszesés. Elsősorban a legnagyobb piacukon, az Egyesült Államokban kaptak nagy pofont. Ottani eladásaik tavaly 41 százalékot zuhanva 688 ezer autóra zsugorodtak. Érzékenyen érintette a céget a lízingbe adott autók tömeges visszavétele, "köszönhetően" annak, hogy a válság miatt sokat romlott a fizetési hajlandóság. Ez a tétel 1,97 milliárd dollárral rontott a mérlegen.