Szörnyet vett a Coca-Cola

Rodney Sacks és Hilton Schlosberg a csomagolóiparba szerettek volna befektetni 22 évvel ezelőtt, de nem találtak megfelelő célpontot. Végül egy bankár ismerősüktől kaptak egy tippet, és a rokonoktól és ismerősöktől összekalapozott 1,71 millió dollárért megvásároltak egy súlyos adósságokkal küszködő kaliforniai családi üdítőital-gyártót. A Hansen’s Naturalt sikerült valahogyan talpra állítaniuk, letudták a cég átvállalt 12 milliós adósságát is, de az áttörés váratott magára. A tulajdonosok a Red Bull sikerén felbuzdulva energiaital-gyártásba kezdtek, de a Hansen’s első koffeinbombájának 1997-es piaci fogadtatása meglehetősen harmatos volt.

A Red Bull nyomában
A Red Bull nyomában
Sam Mircovich / Reuters

Ez nem szegte Sacksék kísérletező kedvét. Az üzlet 2002-ben a Monster Energy piacra dobásával indult be. A frenetikus sikert jelzi, hogy az egy Red Bull áráért kétszerannyi energiaitalt tartalmazó Monster dobozaiból azóta több mint tízmilliárdot adtak el világszerte. A céget 2012-be átkeresztelték Monster Beverage-re. A sikersztori újabb fejezete most kezdődik azzal, hogy a Coca-Cola 2,15 milliárd dollárért 17 százalékos részesedést vásárolt a cégben és további nyolc százalékra szerzett vételi opciót. Kettejük közös élete nem most kezdődött, a Coca-Cola partnerként segítette a Monster-termékek piaci bevezetését Észak-Amerikában, s már két évvel ezelőtt is megpróbálkozott partnerének megvásárlásával, de akkor a közölt ár elriasztotta őket.

Aztán megbarátkoztak az árral, sok egyéb lehetőségük ugyanis nem volt arra, hogy nagyot alkossanak az általuk eddig elég mostohán kezelt energiaital-piacon, amelynek forgalma egyébként szédületes tempóban nő: hét év alatt megduplázódott, miközben a Coca-Cola hagyományos szénsavas üdítőiből tavaly csupán 0,3 százalékkal tudtak többet eladni. A borsos vételár minden bizonnyal megtérül – ha nem is hamar. A 12 milliárd dollárt érő Monster ugyanis tavaly 338 millió dolláros adózott nyereséggel zárt, és 34,3 százalékos részesedésével átvette a piacvezetői szerepet Amerikában a 33,9 százalékkal rendelkező Red Bulltól. Legalábbis saját adatai szerint, független piackutatóknál ugyanis ma is a Red Bull áll az élen. Eközben új területre merészkedett a cég, a Muscle Monster nevű proteinitalát a testépítők fogyasztják előszeretettel.

A két cég egyébként portfóliót is cserélt egymással: a Monster átvette a NOS, a Full Throttle, a Burn, a Mother és a Play energiaital-márkákat, míg a Coca-Colához kerültek a Hansen’s szénsavas üdítőitalok és gyümölcslevek, a Peace tea és a Hubert’s limonádé – írja a Bloomberg. A gyártás, a forgalmazás és a marketing területén is szorosabbra fűzik kapcsolatukat. A kólás óriás két tagot delegálhat a Monster igazgatóságába. A felek azt is kikötötték, hogy stratégiai fontosságú döntések Sacks és Schlosberg jóváhagyása nélkül nem születhetnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.