Szörf az InterCityn. Fedélzeti internet a MÁV-Start vonatain

Szupersztrádára hajtott a MÁV-Start: a személyszállító társaság néhány vonatán bevezette a vezeték nélküli internet szolgáltatásokat. A nemzeti vasút azonban le van maradva. A Magyar Telekom rendszere a cég tíz InterCity vagonjában működik, míg a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút utasai már fél évvel ezelőtt is 17 kocsiban szörfözhettek a Telenor hálózatán.

Elsőként a MÁV-Start Zrt. északkeleti országrészben közlekedő InterCity (IC) szerelvényeinek utasai tapasztalhatják meg, milyen is vonaton internetezni. Elképzelni azonban azoknak sem lehet nehéz, akik egyelőre nem próbálták. A vasút fedélzeti szupersztrádája olyan, mint a magyar vonatok: jóval lassabb az optimálisnál. Az óránként 120-160 kilométeres sebességű száguldás helyett helyenként akár hatvanas tempóval ballagó vonatokon a net legnagyobb sávszélessége 7,2 megabyte. Amin ráadásul a felcsatlakozó felhasználóknak osztozniuk kell. Ez pedig a MÁV-Start közlése szerint is legfeljebb levelezésre, olvasásra lehet elég. Mozifilmek nézésre aligha.

Bármilyen is, a MÁV-Start szeptember elején beindított új szolgáltatásának az utazók örülhetnek. Eddig ugyanis még ez sem volt. Akinek van laptopja, PDA-ja, internetezésre alkalmas mobil telefonja, a Budapest Keleti pályaudvar, Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, illetve a Budapest Nyugati pályaudvar viszonylatában közlekedő Délibáb, Borsod, Kócsag és Sajó InterCity szerelvényeibe sorozott tíz, harmadik generációs IC-vagonban szörfözhet a világhálón. Mi több, az utazók még az utastérben elhelyezett 230 voltos csatlakozókat, konnektorokat is ingyen használhatják.

Monszpart Zsolt szerint azonban ennyi nem elég. A személyszállító vasút vezérigazgatója azt is beharangozta: a jövőben az ország más területein közlekedő vonatokon is elérhetővé teszik a díjmentesen használható, vezeték nélküli internet szolgáltatást. Tervek szerint legalábbis járműfelújításaiknál és új motorvonataik beszerzésénél a fedélzeti internetezés biztosítása is szempont lesz. 

A MÁV-Start vagonjaiba a Magyar Telekom építette be a huszonegyedik századi technikát. Király István, a távközlési cég marketing vezérigazgató-helyettese szerint cégük "mindig is arra várt, hogy legyenek olyan eszközök, szolgáltatások, platformok, amelyek ösztönzik a mobilinternet és az okostelefonok használatát".

A szakembernek igaza lehet: a korábbi hírek szerint legalábbis a Magyar Telekom nem először próbálkozott a vasútnál. Igaz, első kísérlete nem volt sikeres. A társaságot ugyanis a GYSEV közbeszerzési pályázatán a Telenor beelőzte. A magyar-osztrák vasúti társaság Budapest-Győr-Sopron útvonalon közlekedő InterCity járatain, márciusban 17 vagonban indult el a fedélzeti internet szolgáltatás. A hírek szerint a Telekom akkor azért maradt alul a vetélkedésben, mert a Telenor ajánlatában szereplő 6,3 millió forintnál lényegesen drágábban vállalta volna a világháló bekötését a vonatokra.

Bárhogy is volt, a távközlési szolgáltató nem sokat tanult a hibájából. A MÁV-Startnak legalábbis látszólag nem sokkal olcsóbban dolgozhatott. Úgy tudjuk: a wifi, a router, a beépített antennával és tápegységgel kocsinként több százezer forintba került. Az első hat hónapban ezzel együtt a Telekom díjmentesen szolgálja ki a vasutat. A következő 18 hónapban az IC-kocsikba telepített, egyelőre egy-egy SIM kártya után, nettó 30 ezer forint havidíjat számláznak. Ez az összeg az eszközök üzemeltetését, karbantartását is tartalmazza, így a MÁV-Start havonta nettó 300 ezer forintból megússza utasai netezését. Igaz, a keretbe SIM-kártyánként havi 40 Gigabyte adatforgalom fér bele. A szerződés két évre szól, opciós hosszabbítási lehetőség nincs.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.