Szökésben a Lenovo
Annyira még nem ijedtek meg a Windows XP operációs rendszert használók, mint amennyire a számítógépgyártók szeretnék. A „nyugdíjazott” alapszoftver támogatását két hete szüntette be a Microsoft, s ezzel biztonsági szempontból támadhatóvá vált a rendszer.
Ennek ellenére a globális számítógép- (PC-) eladások nem vettek nagy lendületet, amiből arra lehet következtetni, hogy legtöbben az olcsóbb megoldást választják: a szoftvert cserélik le a gép helyett.
Ez viszont nem segíti a tavaly negatív forgalmi rekorddal záró PC-ipar gyors és látványos felépülését. A két vezető piackutató, a Gartner és az IDC első negyedévet összegző statisztikája mindazonáltal némi reményt sugároz: az egy évvel ezelőtti állapothoz képest az eladások visszaesése mérséklődött, a Gartner 1,7, az IDC 4,4 százalékos mínusztól számolt be, 77 milliót közelítő összforgalmat becsülve.
Felépülésről tehát az elemzők szerint nem lehet beszélni, fájdalomcsillapító hatásról viszont igen. A gépcserékre biztonsági okokból döntően a vállalatok szánták rá magukat, így a flottabeszerzéseknek is köszönhető, hogy elsősorban a piacvezető három nagy gyártó, a kínai Lenovo, az amerikai Hewlett-Packard és a Dell profitált a legtöbbet a váltásból, míg a többiek – élen a már jó ideje gyengélkedő tajvani Acerrel – tovább veszítettek piaci részesedésükből.
Az elemzők a következő időszak forgalmi kilátásait a „több mint bizonytalan” kategóriába sorolják. A Gartnernél úgy értékelik, hogy a táblagépeladások hiába nőnek az idei évben várhatóan 39 százalékos ütemben, innentől fogva már nem mennek a PC-eladások rovására, azaz nem miattuk zsugorodhat 6,6 százalékkal a PC-piac.
Úgy vélik, az „XP-faktor” miatt is sokan hozzák előre vásárlásaikat az előttünk álló hónapokban. Az IDC-nél nem ennyire optimisták: azt ők is elismerik, hogy a tabletek elszívó ereje a piac telítődésével lassul, de szerintük ez alapvetően nem húzza ki a slamasztikából a hagyományos asztali és hordozható számítógépek gyártóit.
Az első negyedévben a globális eladások 18,4 százalékát vitte el az amerikai piac, ahol a globális első, a kínai Lenovo továbbra is lendületesen nyomul felfelé. Ezúttal az egy évvel korábbihoz képest 16 százalékkal, 1,46 millió darabra növelte eladásait, s már a harmadik helyen álló Apple nyakában lohol.
Az iMac gyártója 3,8 százalékot veszítve, 1,52 millió eladott géppel a negyedik; 10,8 százalékos piaci részesedése már csak 0,4 százalékponttal alacsonyabb riválisánál. A HP 25, illetve a Dell 23,8 százalékos részesedését még nem fenyegetik a kínaiak. A PC-piac zsugorodása a processzorgyártók nyereségét is apasztja. A piacvezető Intel az első negyedévben csupán 1,95milliárd dolláros profitra tett szert, ami százmilliós visszaesés az előző évihez képest.